Abstrakt
The paper discuss the problem of lusophony as a poscolonial neoimperial Portuguese ideology. The author claims that the lusophonic mythology, that is currently being created, is ingrained in the tradition of salazarist propaganda. Also the frequent mentions of lusotropicalism in the context of the modern lusophony is observed especially in the case of enunciations of the Portuguese dignitaries of whom Mario Soares is the most proeminent. The conclusion is that the idea of lusophony may resemble lusotropicalism in many aspects, especially if we take into account the Portuguese point of view. Also the approach towards the idea of lusophony of the Portuguese speaking African countries and Brasil is shortly discussed.Bibliografia
Cabral, A. (1971). A cultura e o combate pela independencia. Seara Nova, no. 1544.
Cahen, M. (2010). Lusitanidade, lusofonia, Considerações conceituais sobre realidades sociais e políticas. Plural Pluriel. Revue des Cultures de langue portugaise, 7.
Cahen, M. (2013). Portugal in the Sky: Conceptual considerations on communities, lusitanity and Lusophony. In E. Morier-Genoud, M. Cahen, Imperial Migrations. Colonial Comunnities and Diaspora in the Portuguese World. Hampshire/New York: Palgrave MacMillan, Houndsmill, Basingstoke.
Castelo, C. (1999). “O modo português de estar no mundo”: o luso-tropicalismo e a ideologia colonial portuguesa (1933–1961). Porto: Afrontamento.
Charchalis, W. (2019). Między luzotropikalizmem a luzofonią. Polityczne uwarunkowania przemian w literaturach afrykańskich języka portugalskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Declaração Constitutiva da CPLP, https://www.cplp.org/id-3869.aspx (10.12.2018).
Faraco, C.A. (2012). Lusofonia, utopia ou quimera? Língua, hitória e política. In T. Lobo, Z. Carneiro, J. Soledade, A. Almeida, S. Ribeiro (Eds.), Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA.
Freixo, A. de (2010). As relacões luso-brasileiras e a CPLP. Algumas reflexões em torno da idea da lusofonia. In As relações Portugal-Brasil no século XX. Porto: CEPESE e Fronteira do Caos Editores.
Freixo, A. de (2015). Ecos do luso-tropicalismo: a presença do pensamento de Gilberto Freyre no discurso da lusofonia. Textos & Debates, Boa Vista, no. 27, v. 2, jan./jun.
Lemos Martins, M. de (2016). Os estudos lusófonos como campo de investigação. In N. Barbosa Bastos (Ed.), Língua portuguesa e lusofonia. Historia, cultura e sociedade. São Paulo: EDUC, IP-PUC-SP.
Medeiros, P. (2006), Lusofonia: discurso e representações. O Cabo dos Trabalhos: Revista Electrónica dos Programas de Mestrado e Doutoramento do CES/FEUC/FLUC, no. 1.
Sousa Galito, M. (2012). Conceito de lusofonia. CI-CPRI, AI, no. 18.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).