Abstrakt
The article is aimed at pointing out the messianic dimension of Clarice Lispector’s writings. We intend to describe the post-secular vision of the collective redemption embedded in her work as essentially opposed to the vulgarized notion of political messianism. Its core element is the establishment of a new kind of justice, one that would overcome the essential hypocrisy deeply rooted in the ontological system based on individual identities. Giorgio Agamben’s and Agata Bielik-Robson’s ideas are evoked in order to analyze the meaning of the chronicle “Mineirinho” (1962) and its relations with other canonic texts by the Brazilian author.
Bibliografia
Agamben, G. (1993). A comunidade que vem. Lisboa: Presença.
Agamben, G. (2007). Homo sacer. O poder soberano e a nua vida. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Agamben, G. (2008). O que resta de Auschwitz. São Paulo: Boitempo.
Agamben, G. (2018). O fogo e o relato. São Pauo: Boitempo.
Bielik-Robson, A. (2010). Rozbita konstelacja. Teologia Agambena między tragedią a mesjanizmem. In Agamben. Przewodnik krytyki politycznej (pp. 141-195). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Bielik-Robson, A. (2013). Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Bielik-Robson, A. (2015). Cienie pod czerwoną skałą. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Carmody, D.L. & Carmody, J.T. (2011). Mistycyzm w wielkich religiach świata. Kraków: WAM.
Cixous, H. (1989). L’heure de Clarice Lispector. París: Des Femmes.
Dan, J. (1992). Scholem’s View of Jewish Messianism. Modern Judaism, 12, 2 (maio), 117-128.
Danowski, D. & Viveiros de Castro, E. (2014). Há mundo por vir? Ensaios sobre os medos e os fins. Florianópolis: Desterro, Cultura e Barbárie e Instituto Socioambiental.
Fontenay, E. de (1998). Le silence des bêtes. París: Fayard.
Lerner, J. (1977). TV Cultura [entrevista com C. Lispector], https://www.youtube.com/watch?v=nhnhthPmL7s (acesso: 17.04.2018).
Lispector, C. (1984). A hora da estrela. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira.
Lispector, C. (2000). A paixão segundo G.H. Lisboa: Relógio d’Agua Editores.
Lispector, C. (2013). A descoberta do mundo – Crónicas. Lisboa: Relógio d’Água Editores.
Lispector, C. (2015). Complete stories (ed. B. Moser). New York: New Directions.
Lispector, C. (2016). Todos os contos (ed. B. Moser). Rio de Janeiro: Rocco Digital.
Moser, B. (2008). Why this world? New York: New Directions.
Moser, B. (2009). Clarice. São Paulo: Cosac Naify.
Nunes, B. (1989). O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática.
Sá, O. de (1999). Clarice Lispector. A travessia do oposto. São Paulo: Annablume.
Scholem, G. (1995). The messianic idea in Judaism. New York: Schocken Books.
Sehgal, P. (2018). ‘The Chandelier’ Offers an Early Glimpse of Clarice Lispector’s Power. The
New York Times, 27.03, https://www.nytimes.com/2018/03/27/books/review-chandelier-claricelispector.
html (acesso: 13.10.2018).
Sontag, S. (2003). Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras.
Tokarska-Bakir, J. (2006). Pochowane światła. Tygodnik Powszechny, 20.06, https://www.tygodnikpowszechny.pl/pochowane-swiatla-128221 (dostęp: 09.10.2018).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).