A criptoteologia messiânica de Clarice Lispector frente à crise do século XXI. Análise da crônica “Mineirinho”
Main Article Content
Abstrakt
The article is aimed at pointing out the messianic dimension of Clarice Lispector’s writings. We intend to describe the post-secular vision of the collective redemption embedded in her work as essentially opposed to the vulgarized notion of political messianism. Its core element is the establishment of a new kind of justice, one that would overcome the essential hypocrisy deeply rooted in the ontological system based on individual identities. Giorgio Agamben’s and Agata Bielik-Robson’s ideas are evoked in order to analyze the meaning of the chronicle “Mineirinho” (1962) and its relations with other canonic texts by the Brazilian author.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Agamben, G. (1993). A comunidade que vem. Lisboa: Presença.
- Agamben, G. (2007). Homo sacer. O poder soberano e a nua vida. Belo Horizonte: Editora UFMG.
- Agamben, G. (2008). O que resta de Auschwitz. São Paulo: Boitempo.
- Agamben, G. (2018). O fogo e o relato. São Pauo: Boitempo.
- Bielik-Robson, A. (2010). Rozbita konstelacja. Teologia Agambena między tragedią a mesjanizmem. In Agamben. Przewodnik krytyki politycznej (pp. 141-195). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Bielik-Robson, A. (2013). Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Bielik-Robson, A. (2015). Cienie pod czerwoną skałą. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
- Carmody, D.L. & Carmody, J.T. (2011). Mistycyzm w wielkich religiach świata. Kraków: WAM.
- Cixous, H. (1989). L’heure de Clarice Lispector. París: Des Femmes.
- Dan, J. (1992). Scholem’s View of Jewish Messianism. Modern Judaism, 12, 2 (maio), 117-128.
- Danowski, D. & Viveiros de Castro, E. (2014). Há mundo por vir? Ensaios sobre os medos e os fins. Florianópolis: Desterro, Cultura e Barbárie e Instituto Socioambiental.
- Fontenay, E. de (1998). Le silence des bêtes. París: Fayard.
- Lerner, J. (1977). TV Cultura [entrevista com C. Lispector], https://www.youtube.com/watch?v=nhnhthPmL7s (acesso: 17.04.2018).
- Lispector, C. (1984). A hora da estrela. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira.
- Lispector, C. (2000). A paixão segundo G.H. Lisboa: Relógio d’Agua Editores.
- Lispector, C. (2013). A descoberta do mundo – Crónicas. Lisboa: Relógio d’Água Editores.
- Lispector, C. (2015). Complete stories (ed. B. Moser). New York: New Directions.
- Lispector, C. (2016). Todos os contos (ed. B. Moser). Rio de Janeiro: Rocco Digital.
- Moser, B. (2008). Why this world? New York: New Directions.
- Moser, B. (2009). Clarice. São Paulo: Cosac Naify.
- Nunes, B. (1989). O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática.
- Sá, O. de (1999). Clarice Lispector. A travessia do oposto. São Paulo: Annablume.
- Scholem, G. (1995). The messianic idea in Judaism. New York: Schocken Books.
- Sehgal, P. (2018). ‘The Chandelier’ Offers an Early Glimpse of Clarice Lispector’s Power. The
- New York Times, 27.03, https://www.nytimes.com/2018/03/27/books/review-chandelier-claricelispector.
- html (acesso: 13.10.2018).
- Sontag, S. (2003). Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras.
- Tokarska-Bakir, J. (2006). Pochowane światła. Tygodnik Powszechny, 20.06, https://www.tygodnikpowszechny.pl/pochowane-swiatla-128221 (dostęp: 09.10.2018).