Abstrakt
Jean Muno is the writer who does not introduce History into his fiction until his penultimate work – "L’histoire exécrable d’un héros brabançon" (1982). The autobiographical novel shows, very often in a humoristic or even ironical way, the most important events of the years 1925 – 1981: World War I, the Prague Spring, the May of ‘96 and the Belgian language and identity issues. Muno gives up the humorous tone only when he writes about the Belgian unitary problem and he does it in an oblique way by introducing the secondary character of Madame Eendracht – an evident personification of Belgium. Her appearance indicates significant stages of the country’s historical evolution and allows the reader to track the institutional changes of the 1920s till the reform in 1980, which puts an end to the unitary state and makes Belgium a multiethnic and multilingual federal country.Bibliografia
Bizek-Tatara, R. (2008). « Les avatars des rapports des écrivains belges francophones à la France » in J. Lis et T. Tomaszkiewicz (éd.), Francophonie et interculturalité, Łask : LEKSEM, 187-196.
Chevalier, J. et Gheerbrant, A. (1969). Dictionnaire des symboles, Paris : Laffont.
De Decker, J. (1980). « Entretien avec Jean Muno au Théâtre Poème », Cyclope-Dem, no 28-19-30, 43-51.
Denis, B. et Klinkenberg, J.-M. (2005). La littérature belge. Précis d’histoire sociale, Bruxelles : Éd. Labor, coll. « Espace Nord Références ».
Frickx, R. (1989). « Jeu de rôles de Jean Muno » in R. Frickx (éd.), Jean Muno (1924-1988), Lausanne : L’Age d’Homme, 19-42.
Genette, G. (1987). Seuils, Paris : Éd. du Seuil.
Grutman, R. (2003). « Altérités linguistiques dans la littérature belge. L’exemple de Jean Muno » in J.-P. Bertrand et L. Gauvin (éd.), Littératures mineures en langue majeure, Québec/Wallonie-Bruxelles: P.U.M., 145-158.
Hallen, P. (2002). « Une approche des littératures francophones comme système. Le repérage des scénographies dialectiques (Godbout, Muno), in Enseigner la francophonie, Bremen : Palabres Éditions, 41-56.
Klinkenberg, J.-M. (1998). « Lecture » in J. Muno, Histoire exécrable d’un héros brabançon, Bruxelles : Éd. Labor, 365-405.
Moreels, I. (2003). « Lecture d’Histoire exécrable d’un héros brabançon de Jean Mono, comme roman de la belgitude », Dialogues francophones, no 8-9, 91-106.
Mortier, R. « Le larech, animal métaphysique » in R. Frickx (éd.), Jean Muno (1924-1988), Lausanne : L’Age d’Homme, 49-52.
Muno, J. (1986). Histoire exécrable d’un héros brabançon, Bruxelles : Éd. Jacques Antoine.
Quaghebeur, M. (1982). « Balises pour l’histoire de non lettres » in Alphabet des lettres belges de langue française, Bruxelles : Association pour la Promotion des Lettres Belges de langue française.
Sartre J.-P. (1945). Présentation des Temps modernes, octobre.
Uttebrouck, E. (1989). « La métaphore dans Ripple-Marks » in R. Frickx (éd.), Jean Muno (1924-1988), Lausanne : L’Age d’Homme, 53-58.
Van der Eecken, B. (2000). « Jean Muno, L’histoire exécrable d’un héros brabançon et les rapports transfrontaliers » in E. Labeau (éd.), France-Belgique : des frères ennemis de la langue de chez nous ?, Laval : Université de Laval, 109-123.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).