Abstrakt
Although French is a Romance language descendant ffrom the Latin, there is of course some influence of other languages on it. English is perhaps the most important source of loan-words for the present French language. Our article is focused on new forms of written communication, mainly computer-mediated communication (CMC). The main aim of this article is to analyze the loan-words, especially the anglicisms that are used by chatters in various French chats. After examining the motivations of loan, the article studies the frequency of anglicisms in three chats and observes their grammatical adaptation in the context of CMC. A huge richness of anglicisms is illustrated by concrete examples taken from our corpus.Bibliografia
Anis, Jacques (1998): Texte et ordinateur, l’écriture réinventée ? Bruxelles : Université de Boeck.
Anis, Jacques (1999): Internet, communication et langue française. Paris : Hermès.
Anis, Jacques (2002): L’écriture, théories et descriptions. Bruxelles : Université de Boeck.
Anis, Jacques (2006): Communication électronique scripturale et formes langagières, URL: <http://edel.univ-poitiers.fr/rhrt/document.php?id=547#documents> (consulté le 5 mars 2011).
Bernier, Marie (2007): Obstacles à la communication dans une situation de communication exolingue en contexte de clavargade. URL: <https://zone.biblio.laurentian.ca/dspace/bitstream/10219/84/1/bernier.pdf> (consulté le 3 janvier 2012).
Chovancová, Katarěna (2008): Les discussions en direct sur internet (Énonciation et graphie). Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela.
Chovancová, Katarěna (2009): Les discussions en direct sur internet (Aspects pragmatiques). Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela.
Dejond, Aurélia; Mercier, Jacques (2002): La cyberl@ngue française. Bruxelles : La Renaissance du Livre.
Etiemble, René (1973 [1964]): Parlez-vous franglais ? Paris : Gallimard.
Holeš, Jan (2002): Francouzská sémantika. Olomouc : UP.
Jandová, Eva (2006): Čeština na www chatu. Ostrava : OU.
Lazar, Jan (2011): « Techniques abréviatives du francais tchaté ». Studia Romanistica 11 : 57-64.
Niklas-Salminen, Aïno. (2005): La lexicologie. Paris : Armand Colin.
Paillard, Michel (2000): Lexicologie contrastive anglais-français: formation des mots et construction du sens. Paris : Ophrys.
Panckhurst, Rachel (2006): « Le discours électronique médié : bilan et perspectives ». In : Annie Piolat [ed.]. Lire, écrire, communiquer et apprendre avec Internet. Marseille : Éditons Solal, 345-366.
Pergnier, Maurice (1989): Les anglicismes. Paris : PUF.
Pierozak, Isabelle (2000): « Les pratiques discursives des internautes en français : matériaux et éléments de réflexion ». Le français moderne LXVIII : 109-129.
Pierozak, Isabelle (2003): « Le français tchaté, un objet à géométrie variable ». Langage & société (Écrits électroniques : échanges, usages et valeur) 104 : 123-144.
Yaguello, Marina; Blanche-Benveniste, Claire (2003): Le Grand livre de la langue française. Paris : Seuil.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).