Abstrakt
In this article I will show that oral interaction is an independent competence in the language learning / teaching process and it requires adequate strategies. At the beginning of the article, I will present a description of a spoken language and verbal oral interaction as a subject of linguistic studies. Next, I will present a description of oral interaction in accordance with The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), as well as, a description of the interactive strategies presented by the authors of the Framework. After that, I will present the place of oral interaction strategies in various administrative documents regulating learning / teaching foreign languages at present. The last part of the article will describe examples of didactic actions which had an objective of developing this strategic competence among the beginner students of Romance philology.Bibliografia
Blanche-Benveniste, C. (2000). Approche de la langue parlée en français, Paris : Ophrys.
Cadre européen commun de référence pour les langues – apprendre, enseigner, évaluer (2001). Conseil de l’Europe/Les Éditions Didier.
Europejskie Portfolio Językowe dla uczniów od 10 do 15 lat (2004). Conseil de l’Europe/Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Fagyal, Z. (1999). L’inventaire des contours intonatifs stylisés en français, in: Faits de langue n°13, Oral-Ecrit : Formes et théories (pp. 17-25), Paris : Ophrys.
Goffman, E. (1973). La mise en scène de la vie quotidienne. La présentation de soi, Paris : Les éditions de minuit.
Griggs, P. (2009). À propos de l’articulation entre l’agir de l’usage et l’agir de l’apprentissage dans une approche actionnelle : une perspective sociocognitive, in: L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Onze articles pour mieux comprendre et faire le point (pp. 88-100), Barcelone : Difusíon/Maison des Langues.
Harris, V., Gaspar, A., Jones, B., Ingvarsdóttir, H., Neuburg, R., Pálos, I., Schindler, I. (2002). Aider les apprenants à apprendre: à la recherche de stratégies d’enseignement et d’apprentissage dans les classes de langues en Europe, Strasbourg : Éditions du Conseil de l’Europe.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1990). Les interactions verbales. vol. 1, Paris : Armand Colin.
Kucharczyk, R. (2010). Développer la compétence pragmatique à l’oral dans l’enseignement/apprentissage des langues (exemple du FLE), thèse de doctorat non publiée rédigée sous la direction de J. Zając à l’Université de Varsovie.
Menand, R. (2003). Taxi !2. Méthode de français, Paris : Hachette FLE.
Parizet, M.-L., Grandet, É., Corsain, M. (2005). Activités pour le Cadre européen commun de référence. Niveau A2, Paris : Clé international.
Piot, O. (1999). Une théorie morphogénétique des « clichés mélodiques » du français standard, in: Faits de langue n°13, Oral-Ecrit : Formes et théories (pp. 26-34), Paris : Ophrys.
Podstawa Programowa z komentarzami, t. 3. Języki obce. Ministerstwo Edukacji Narodowej (2009). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale. Un outil de réflexion pour la formation des enseignants en langues (2007). Conseil de l’Europe.
Robert, J.-P., Rosen, É. (2010). Dictionnaire pratique du CECR, Paris : Ophrys.
Vaissière, J. (1999). Utilisation de la prosodie dans les systèmes automatiques : un problème d’intégration des différentes composantes, in: Faits de langue n°13, Oral – Écrit : Formes et théories (pp. 9-16), Paris : Ophrys.
Vion, R. (1993). La communication verbale, Paris : Hachette.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).