Abstrakt
The objective of this article is a thorough analysis of a particular form of communication which is constituted by the language of football journalism. As we demonstrate in the present paper, the language of Italian football press is a rich source not only of loanwords, but also and mainly of rhetorical figures, especially metaphors. Besides the undeniable ubiquity of figurativeness, another phenomenon analysed in the article are semantic areas present in such a press, which variety and multiple aspects are considered in our specific study. Finally, our description of the language of Italian football journalism proves that these are not only linguistic considerations, but also cultural and multimedia.Bibliografia
Celentano M.S. (1995), in: Dizionario di retorica e stilistica a cura di G. Barberi Squarotti, G. Gorrasi, W. Malenga e C. Molinaro, Torino : Tea, I Dizionari, Utet, 1995. cit. in Moretti.
Corno D. (1989), „Ars bene dicendi”, in: Italiano e Oltre, La Nuova Italia, 4, pp. 180-181.
Corriere dello Sport, ottobre 2007 - gennaio 2008
Deguy M. (1969), „Pour une théorie de la figure generalisée”, Critique, ottobre.
De Mauro T. (2000), Il dizionario della lingua italiana per il terzo millennio, Paravia.
Devoto G. (1939), „Le lingue speciali: le cronache del calcio”, Lingua Nostra, I, p. 17-21.
Gensini S. (1989), „Il primato della parola”, in: Italiano e Oltre, La Nuova Italia, 4, pp. 181-182.
Gruppo Mi (1976), Retorica generale. Le figure della comunicazione, Milano : Bompiani. Einaudi, pp. 17-40.
La Gazzetta dello Sport, ottobre 2007 - gennaio 2008
Moretti G.B. (1996), L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate. Grammatica descrittiva di riferimento con prontuario di verbi regolari e irregolari con indicazioni di analisi testuale con note di retorica e stilistica, vol. 1, Perugia : Edizioni Guerra.
Mortara G.B. (1991), Manuale di retorica, Milano : Bompiani, cit. in: Moretti.
Ormezzano G.P. (1997), Tutto il calcio parola per parola, Roma : Editori Riuniti.
Segre C. (1985), Avviamento all'analisi del testo letterario, Torino : Einaudi, cit. in: Corno.
Sensini M. (2005), La lingua e i testi. La riflessione sulla lingua, Milano : Arnoldo Mondadori Scuola.
Sobrero A.A. (1989), „La retorica è democratica”, in: Italiano e Oltre, La Nuova Italia, 4, pp. 178-180.
Sojcher J. (1970), „La métaphore généralisée”, Revue nationale de philosophie, vol. XXII, n. 87.
Tuttosport, ottobre 2007 - gennaio 2008
Zingarelli N. (2004), Il Nuovo Zingarelli Minore. Vocabolario della lingua italiana, Bologna : Zanichelli.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).