Abstrakt
The studies on Polish francophone literature put an emphasis on a selected group of authors (Potocki, Mickiewicz, Krasiński) and on some literary genres (diary and travelogue). The aim of this paper is to study the work of a lesser-known feminine writer, Anna Nakwaska, member of cosmopolitan literary milieu and author of several short stories and novels, written in French. Applying selected concepts of spatial literary studies, the first part of the article proposes to perceive the publishing strategies of Nakwaska as a tool for introducing Polish feminine literature in a broader European context. In the second place, the study of some Nakwaska’s short stories show her interest for a literary presentation of several geographical problems, including demography (put in the context of antisemitism) and regional ecology. The use of Polish toponymy brings a foreignization of the francophone fiction.
Bibliografia
Aleksandrowska, E. (dir.) (1967). Bibliografia literatury polskiej « Nowy Korbut ». T. 5. Warszawa : PIW.
Bajer, M. (2022). Les passeurs et passeuses littéraires dans le discours identitaire en Pologne des Lumières. Journal for Eighteenth Century Studies, 45/1, 63-76. DOI: https://doi.org/10.1111/1754-0208.12782
Bernardin de Saint-Pierre, J.-H. (2019). Voyages, éd. P. Robinson, I. Zatorska, A. Gigan et al. T. 2. Paris : Classiques Garnier.
Bernofsky, S. (1997). Schleiermacher’s Translation Theory and Varieties of Foreignization. The Translator, 3/2, 175-192. DOI: https://doi.org/10.1080/13556509.1997.10798997
Berthier, P. (1997). Espaces stendhaliens. Paris : PUF. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.berth.1997.01
Boyer, M. (2005). Histoire générale du tourisme. Paris : L’Harmattan.
Braud, M. (2003). Le Voyage en France de la comtesse Tarnowska. In A. Guyot & C. Massol (dir.), Voyager en France au temps du romantisme (pp. 169-180). Grenoble : Ellug. DOI: https://doi.org/10.4000/books.ugaeditions.3684
Braud, M. (2011). Les journaux de Waleria Tarnowska et Eliza Michalowska. Genesis, 32, 177-180. DOI: https://doi.org/10.4000/genesis.529
Braud, M. (2012). L’usage des langues dans le journal intime de la comtesse Waleria Tarnowska. In E. Gretchanaia, A. Stroev & C. Viollet (dir.), La Francophonie européenne aux XVIIIe-XIXe siècles.
Perspectives littéraires, historiques et culturelles (pp. 173-182). Bruxelles : Peter Lang.
Charara, Y. (dir.) (2005). Fictions coloniales du XVIIIe siècle. Ziméo. Lettres africaines. Adonis, ou le bon nègre, anecdote coloniale. Paris-Budapest-Torino : L’Harmattan.
Cieński, M. (2018). Les jardins cosmopolites des Lumières polonaises (pratiques, réflexion théorique, témoignages, descriptions littéraires). In A. Grześkowiak-Krwawicz, D. Triaire & P. Ugniewski (dir.), Entre Pologne et France, le Cosmopolitisme des Lumières (pp. 231-241). Rome : Accademia Polacca Roma.
Dębowski, M. (2014). Jean Potocki et le théâtre polonais, entre Lumières et premier romantisme. Paris : Classiques Garnier.
Guldon, Z. (1989). Ludność żydowska w miastach województwa podlaskiego w końcu XVIII wieku. Studia Podlaskie, 2, 48-55.
Kaczyński, P. (2004). La prose de voyage de T.K. Węgierski. In H. Voisine-Jechova (dir.), La Fiction en prose 1760-1820 dans les littératures de l’Europe occidentale, centrale et orientale (pp. 157-174). Paris : L’Harmattan.
Krasiński, Z. (2021). OEuvres en français. Prose poétique suivi de Écrits politiques et critiques, éd. M. Strzyżewski, J. Pietrzak-Thébault & A. Markuszewska. Paris : Classiques Garnier.
Mazurkowa, B. (2019). Z potrzeby chwili i ku pamięci… Studia o poezji i prozie oświecenia. Warszawa : IBL PAN.
Michałowska, H. (1977). Anna Nakwaska. In Polski Słownik Biograficzny. T. 22. Wrocław-Warszawa-Kraków : Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Nakwaska, A. (1821a). Suite des Trois nouvelles, publiées par une Polonaise. Varsovie : N. Glücksberg.
Nakwaska, A. (1821b). Trois nouvelles, publiées par une Polonaise. Varsovie : N. Glücksberg.
Nakwaska, A. (1831). Aniela, czyli ślubna obrączka. Powieść narodowa. Warszawa : A. Gałęzowski i komp.
Nakwaska, A. (1833). Angélique, ou l’anneau nuptial. Nouvelle polonaise. Épisode de la dernière révolution. Publié par Adolphe comte de Krosnowski. Paris : Charpentier.
Nakwaska, A. (1834). Młodość Kopernika. Jutrzenka. Noworocznik warszawski na rok 1834, 209-255.
Nakwaska, A. (1835). Marguerite de Zembocin. Nouvelle polonaise. XIe siècle. – Règne de Boleslas le Hardi. Revue des États du Nord, T. IV (décembre 1835), 47-64.
Nakwaska, A. (1839-1841). La Jeunesse de Kopernik, trad. O. Chodźkowa. In La Pologne historique, littéraire, monumentale et illustrée (pp. 227-234). Paris : Au Bureau Central.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).