Abstrakt
The aim of the article is to reconstruct the self-image by Rutka Laskier, a Jew who died at the age of fourteen in the gas chamber of Auschwitz. It was explicated in the diary she wrote during four months in 1943. This short period of time was enough for her to feel the necessity for finding answers to vital questions due to her impending death. The girl’s lucidity of her tragic situation cracks her identity in statu nascendi and, consequently, disrupts the unity of her textual image. The methodology stays within the framework of the linguistics of enunciation, applied to literary texts. The exploration of the image of Rutka in her writing is done through the traces of subjectivity realised by deictic, affective, evaluative and modal qualifiers.
Bibliografia
Laskier, R. (2008). Le Journal de Rutka, trad. M. Laurent. Paris : Robert Laffont.
Laskier, R. & Bubin, S. (éds.) (2006). Pamiętnik Rutki Laskier. Katowice : Polskapresse.
Amossy, R. (2014). L’éthos et ses doubles contemporains. Perspectives disciplinaires. Langage et société, 3 (149), 13-30. DOI: https://doi.org/10.3917/ls.149.0013
Badir, S. (2021). Affectivité et modalités langagières. Espaces Linguistiques, 3. DOI: https://doi.org/10.25965/espaces-linguistiques.365
Baraquin, N., Baudart, A., Dugué, J., Laffitte, J., Ribes, F. & Wilfert J. (1995). Dictionnaire de philosophie. Paris : Armand Colin.
Benveniste, É. (1966). De la subjectivité dans le langage. In É. Benveniste, Problèmes de linguistique générale 1 (pp. 258-266). Paris : Gallimard.
Charaudeau, P. (1983). Langage et discours. Éléments de sémiolinguistique (Théorie et pratique). Paris : Hachette.
Damourette, J. & Pichon, E. (1936). Des mots à la pensée. Essai de grammaire de la langue française (Vol. 5). Paris : D’Artrey.
Godin, Ch. (2004). Dictionnaire de philosophie. Paris : Fayard.
Jossua, J. (2003). « Le journal comme forme littéraire et comme itinéraire de vie ». Revue des sciences philosophiques et théologiques, 87, 703-714. DOI: https://doi.org/10.3917/rspt.874.0703
Kerbrat-Orecchioni, C. (1980). L’énonciation. De la subjectivité dans le langage. Paris : Armand Colin.
Lejeune, Ph. (1975). Le pacte autobiographique. Paris : Seuil.
Maingueneau, D. (2000). Éléments de linguistique pour le texte littéraire. Paris : Nathan.
Namysło, A. (2006). Życie i zagłada będzińskich Żydów. In R. Laskier & S. Bubin (éds.), Pamiętnik Rutki
Laskier (pp. 128-134). Katowice : Polskapresse.
Nølke, H. (2001). Le regard du locuteur 2. Pour une linguistique des traces énonciatives. Paris : Kimé.
Piaget, J. (1945). La formation du symbole chez l’enfant. Paris-Neuchâtel : Delachaux & Niestlé.
Sakowska, R. & Famulicki J.-C. (éds.) (2007). Archives clandestines du ghetto de Varsovie (Archives Ringelblum), Tome II : Les enfants et l’enseignement clandestin dans le ghetto de Varsovie, trad. B. Baum, L. Dyèvre, J.-C. Famulicki, A. Grudzińska, É. Grumberg, M. Laurent & Y. Niborski. Paris : Fayard/BDIC.
Starobinski, J. (1970). Le style de l’autobiographie. In J. Starobinski, L’oeil vivant II. La relation critique (pp. 83-98). Paris : Gallimard.
Van Den Heuvel, P. (1999). Le rôle des déictiques dans la constitution du sujet. In A. Goulet (éd.), Voix, traces, avènement. L’écriture et son sujet (pp. 117-127). Caen : Presses universitaires de Caen. DOI: https://doi.org/10.4000/books.puc.9927
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Mitura
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).