Abstrakt
The proposal of this paper, situated at the meeting point of linguistics and poetics, is to discuss the applicabilty of same selected prototypical thesis to the research on litterary genres. It examines the following questions: status and internal structure of generic categorisations (hierarchical levels, gra-duality), J.-M. Adam's sequential theory, origin of prototypicality judgements in literature, archetype-prototype relation, difficulties in prototypical analysis of generic hybridity.Bibliografia
Adam J.-M. (1999), Linguistiąue textuelle. Des genres de discours aux textes, Nathan Universite, Paris 2001 (1997), Textes. Types et prototypes, Nathan HER, Paris.
Adam J.-M., Heidmann U. (2004),De^ genres a la genericite, L'exemple des contes (Perrault et Grimm), Langages, 153.
Amossy R., Herschberg-Pierot A. (1997), Stereotypes et cliches. Langue, discours, societe, Nathan, Paris.
Baylon Ch., Mignot X. (1995), Semantigue du langage, Nathan, Paris.
Beacco J.-C. (2004), Troisperspectives linguistigues sur la notion de genre discursif, Langages, 153.
Blanche R. (1979), Des categories esthetigues, Vrin, Paris.
Boyer A.-M. (1992), La paralitterature, PUP, Paris, « Que sais-je ».
Branca-Rosoff S. (1999), Types, modes et genres : entre langue et discours, Langage et societe, 87.
Chiss J.-L. (1987), Malaise dans la classification, Langue francaise, 74.
Chiss J.-L., Filliole t J. (1987), La typologie des discours, Langue francaise, 74.
Combę D. (1989), „La marguise sortit a cing heures... ". Essai de definition linguistiąue du recit, Le francais dans le monde, 57° annee, n" 3-4.
Ducrot O., Schaeffer J.-M. (1999), Dictionnaire encyclopediąue des sciences du langage, Seuil, « Points », Paris.
Genette G. (1986 (1979)), Introduction a l'architexte, in : G. Genette et al., Theorie des genres, Seuil, « Points Essais », Paris.
Greimas A.J. (1970), Du sens, Seuil, « Poetiąue », Paris.
Kerbrat-Orecchioni C, Traverso V. (2004), Types d'interactions et genres de roral, Langages, 158.
Kleiber G. (y')')^). La Semantiąue du prototype. Categories et sens le.ucal,'P.J.F.,Pańs.
Klinkenberg J.-M. (2000), Precis de semiotiąue generale, Seuil, « Points », Paris.
Mace M. (2005), Connaitre et reconnaitre un genre litteraire, in : Competences, reconnaissance et pratiąues generiąues (resp. R. Baroni et M. Mace), coUoąue intemational organise a Lausanne les 26 et 27 novembre 2004, et a Paris les 21 et 22 avril.
Mitterand H. (1996), La litteraturefi-ancaise duXX'siecle, Nathan, Paris.
Mounin G. (1997 (1972)), La semantiąue, Editions Payot & Rivages, «Petite Bibliotheąue Payot», Paris.
Schaeffer J.-M. (1989), Qu'est-ce ąu'ungenre litteraire ? Seuil, « Poetiąue », Paris.
Skibińsk a E. (2003), Pojęcie stereotypu w lingwistyce francuskiej, Etnolingwistyka, t. 15, UMCS, Lublin.
Yiswanathan J., Grassin J.-M. (200Z), Hybride, DILT (online).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).