Abstrakt
Focusing on the success of Florina Ilis’ novel The children’s crusade, this article explores its potential as a literary contribution in a broader global discourse, as it could be considered “literary Romanian capital” in a discussion about world literature. While the book draws on clichéd stereotypes of Romanian society from the early 2000s, including the Ceaușescu era and the challenging transition from communism to democracy, the author uses a universal language of trauma. This allows for a wider audience to engage with the themes presented in the novel. Thus, her story becomes part of a global collection of works exploring the theme of the “children’s crusade” (including George Zabriskie Gray, Marcel Schwob, Lucian Blaga, Jerzy Andrzejewski, Thea Beckman, Gregory J. Rinaldi, Karleen Bradford, Kathleen McDonnell, Bryce Courtenay, Mario Vargas Llosa, Tullio Avoledo, amongst others). Considering the connection between continuity and innovation in Romanian literature, 75 years following Lucian Blaga’s play, with the same title, Florina Ilis employs a plot with medieval roots in her novel, which has fascinated writers worldwide, to deliver a unique perspective, in a new discourse.
Bibliografia
Agopian, Ş. (2006). Din punct de vedere est-epic. Academia Caţavencu. https://atelier.liternet.ro/articol/3218/Stefan-Agopian-Doris-Mironescu/Coruptie-si-inocenta-intre-Golding-si-Ilis.html.
Balinte, C.M. (2017). Florina Ilis. În Dicţionarul general al literaturii române (vol. H/L, pp. 236-238).
Bucureşti: Editura Muzeul Literaturii Române.
Borbély, Ş. (2006). Cruciada copiilor. Apostrof, 3 (190), 11.
Ciotloș, C. (2007). Încercarea prozatorului. România literară, 38, 7.
Cordoș, S. (2006). Româniada. Vatra, 1-2 (418-419), 43-44.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2013). Mii de platouri. Capitalism și schizofrenie 2. Traducere din limba franceză de Bogdan Ghiu. București: Editura Art.
Dumănescu, L. (2007). Introducere în istoria copilăriei. Trecutul unei discipline de la Aries la SHCY. In E. Mihalache & A. Cioflanca (eds.), In Medias Res. Studii de istorie culturală (pp. 24-42). Iaşi: Editura Universității „Al. I. Cuza”.
Gârbea, H. (2008). Florina Ilis: „Nu cred că există reţete ale succesului. Sau, chiar dacă ele există, în orice caz eu nu le cunosc”. Ramuri, 2. http://revistaramuri.ro/index.php?id=394&editie=21&autor=Un%20interviu%20on-line%20de%20Horia%20G%E2rbea.
Heywood, C. (2009). A History of childhood. Children and childhood in the West from medieval to modern times. Cambridge: Polity Press.
Ilis, F. (2008). Chemarea lui Matei (ed. a II-a). București: Cartea Românească. Ilis, F. (2011). Cruciada copiilor. Iași: Polirom.
Király, V.I. (2010). A Crusade… with and without a cross – A review-like essay on the Hungarian edition of Florina Ilis’s novel. Philobiblon, XV, 578-585.
Orian, G. (2020). Cruciada copiilor – calea spre metaforă. Annales Universitatis Apulensis. Series Philo- logica, 21 (1), 117-137.
Orian, G. (2022). Fonchito în România. Discobolul, 298-299-300, 138-142.
Orian, G. (2023). Un necunoscut celebru: Marcel Schwob (1867-1905). In M. Miheţ (ed.), Collective Identity. National and Transnational Perspectives (pp. 259-278). Bratislava: Univerzita Komenské- ho v Bratislave.
Pătrășconiu, C. (2019). Florina Ilis: „Trebuie să îți iubești toate personajele, pentru că, numai iubindu-le, te poți apropia de ele”. România literară, 8. https://romanialiterara.com/2019/03/florina-ilis-trebuie-sa-iti-iubesti-toate-personajele-pentru-ca-numai-iubindu-le-te-poti-apropia-de-ele/.
Petraș, I. (2007), Florina Ilis – Cruciade și nori colorați. Contemporanul – Ideea europeană, 12 (669), 4.
Șimonca, O. (2006). „România este o problemă care mă bântuie de mult timp“. Interviu cu Florina Ilis. Observator cultural, 313. https://www.observatorcultural.ro/articol/romania-este-o-problema-carema-bintuie-de-mult-timp-interviu-cu-florina-ilis-2/.
Terian, A. (2015). Romanian literature for the world: a matter of property. World Literature Studies, 2 (7), 3-14.
Vasilache, S. (2006a). Am îndemnat-o pe Doamna T. să scrie…, interviu cu Florina Ilis, realizat de Simona Vasilache. România literară, 10, 18-19.
Vasilache, S. (2006b). Train grande vitesse [Recenzia cărții Cruciada copiilor de F. Ilis]. România literară, 51-52, 10.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Georgeta Orian
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).