Abstrakt
The purpose of the paper is to analyze a discourse (via the ethos and pathos concepts) published by the French philosopher Bernard-Henri Lévy to defend his friend Dominique Strauss-Kahn when the DSK sex affair appeared on May 2011. This analysis presents how persuasive discourse, while defending the accused (DSK), becomes a tool used to create the image of the defendant of the accused (BHL as the intellectualist that fights for social justice). This strongly emphasized ethos creates natural imbalance – the one that talks become more important than the one who is the subject of his speech. This effect is strengthened by the emotional impact – pathos is built upon the feeling of indignation.Bibliografia
AMOSSY, R. (2010): La présentation de soi. Ethos et identité verbale. Paris : PUF.
ARISTOTE (1967): Rhétorique. Paris : Les Belles Lettres, trad. M. Dufour.
BOURDIEU, P. (1982): Ce que parler veut dire. Paris : Fayard.
BRAUD, P. (1996): L’émotion en politique. Paris : Presses de sciences politiques.
CHARAUDEAU, P. (2000): « Une problématisation discursive de l’émotion. À propos des effets de pathémisation à la télévision ». In : Ch. Plantin, M. Doury et V. Traverso (ed.), Les émotions dans les interactions. Lyon : PUL.
CHARAUDEAU, P. (2008): « Pathos et discours politique ». In : M. Rinn (dir.), Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : Presses universitaires de Rennes. URL : http://www.patrick-charaudeau.com/Pathos-et-discours-politique.html (consulté le 28 mai 2014).
DANBLON, E., LOIC, N. (2010): Les rhétoriques de la conspiration. Paris : CNRS.
GOFFMAN, E. (1973): La Mise en scène de la vie quotidienne. Paris : Minuit.
LE BART, CH. (1998): Le discours politique. Paris : PUF.
LINDGAARD, J., DE LA PORTE, X. (2011): Le Nouveau B.A.-BA du BHL. L’enquête sur le plus grand intellectuel français. Paris : La Découverte.
MAINGUENEAU, D. L’ethos de la rhétorique à l’analyse du discours. URL : http://dominique.maingueneau.pagesperso-orange.fr/intro_company.html (consulté le 28 mai 2014).
PLANTIN, CH. (2011): Les bonnes raisons des émotions. Berne : Peter Lang.
RIME, B. (2005): Le partage social des émotions. Paris : PUF.
TRAÏNI, CH. (2009): Emotions… mobilisation. Paris : SciencesPo. Les Presses.
VAN DIJK, T. (2001): Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: PWN.
WEBER, M. (1995): Économie et société, 2. Paris : Agora.
WINOCK, M. (2009): On a besoin de penseurs. URL : http://www.lejdd.fr/Culture/Actualite/Michel-Winock-On-a-besoin-de-penseurs-160178 (consulté le 28 mai 2014).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).