Abstrakt
The exchange of ideas and cultural influences between postcolonial countries of both Americas and the mother countries, has never been limited to one-sided imitation of European patterns. Since the 21th century or even since the colonial period, European theories rooted locally giving original fruits (i.e. magical realism, the Latin American version of world’s primitivisme from the first half of the 20th century). Within the broadly defined transatlantic studies, the particular aim of this paper is to explore motives related to fascism and nazism present in the modern Spanish American prose (Roberto Bolaño, Ignacio Padilla, Jorge Volpi). Firstly, I draw the cultural context in which racist and esoteric ideas of renewing the world infiltrated to Latin America. In the second part I analyse ways to adapt fascist plots in modern novels. Among them the predominating tendencies are to parody the totalitarian ideas or to see them as an incarnation of the intangible evil.Bibliografia
Aínsa, Fernando (2010): “Discurso identitario y discurso literario en América Latina”. Amerika. Mémoires, identités, territoires 1/2010: URL: http://amerika.revues.org/478 (consultado el 20.09.2012).
Arguedas, Alcides (1993): “Pueblo enfermo”. In: Leopoldo Zea [ed.], Fuentes de la cultura latinoamericana, t. II. México: FCE, 206-218.
Bar-Lewaw , Itzhak (1971): “La revista «Timón» y la colaboración nazi de José Vasconcelos”. In: AIH, Actas IV, http://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/04/aih_04_1_018.pdf (consultado el 20.01.2013).
Bolaño, Roberto (1998): “Entrevista a Bolaño” por Mihály Dés. Lateral. Revista de cultura 40. URL: http://eljineteinsomne2.blogspot.com/2010/07/roberto-bolano-los-cubanos-eran.html (consultado el 12 .01.2013).
Bolaño, Roberto (2000): Estrella distante [1996]. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2004): 2666. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2005): La literatura nazi en América. Barcelona: Anagrama.
Borges, Jorge Luis (1991): “El escritor argentino y la tradición” [1953]. In: Discusión. Madrid: Alianza Editorial.
Bulnes, Francisco (1992): El porvenir de las naciones hispanoamericanas. México: Grijalbo.
Farías, Víctor (2000): Los nazis en Chile. Barcelona: Seix Barral.
Fresán, Rodrigo (2004): “Apuntes (y algunas notas al pie) para una teoría del estigma: páginas sueltas del posible diario de un casi ex joven escritor sudamericano”. In: Palabra de América, Guillermo Cabrera Infante (intr.). Barcelona: Seix Barral, 47-74.
Gaitán Bohórquez, Miguel Alejandro; Malagón-Pinzón, Julio (2009): “Fascismo y autoritarismo en Colombia”. Vniversitas, 118: 293-316. URL: http://www.javeriana.edu.co/juridicas/pub_rev/documents/12-Fascismoyautoritarismo_000.pdf (consultado el 10.09.2012).
González Rodríguez, Sergio (2008): De sangre y de sol. Barcelona: Editorial Sexto Piso.
Halperin Donghi, Tulio (2005): Historia contemporánea de América Latina. Madrid: Alianza Editorial.
King, Francis (1996): Szatan i swastyka: okultyzm w partii nazistowskiej. Poznań: Axis, trad. al polaco de Jerzy Moderski y Tomasz Olszewski.
Nápoli de, Carlos (2000): Los científicos nazis en Argentina. Buenos Aires: Edhasa.
Oviedo, José Miguel (2005): “La literatura nazi en América de Roberto Bolaño”. Letras libres, Noviembre: URL: http://www.letraslibres.com/revista/libros/la-literatura-nazi-en-americade-roberto-bolano (consultado el 4.12.2012).
Padilla, Ignacio (2000): Amphitryon. Madrid: Espasa Calpe.
Padilla, Ignacio (2004): “McOndo y el Crack: dos experiencias grupales”. In: Palabra de América. Guillermo Cabrera Infante (intr.). Barcelona: Seix Barral, 136-147.
Vasconcelos, José (1993): Indología. In: Leopoldo Zea [ed.], Fuentes de la cultura latinoamericana, t. I. México: FCE, 337-343.
Volpi, Jorge (2000): En busca de Klingsor. Barcelona: Seix Barral.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).