Abstrakt
In two novels based on the subject of war: Soldados de Salamina (“Soldiers of Salamis”) (2001) and Velocidad de la luz (“the Speed of Light”) (2005), Javier Cercas raises the problem of recuperation of a traumatic past through literary discourse. The questions which these novels discuss and which we want to examine here concern complex relations between fiction and reality, history and memory (individual and collective), guilt and responsibility. In order to confront the historical reality from the contemporary perspective, from postmemory, Javier Cercas proposes a narrative with a clear metafictional dimension creating interferences in distinct narrative levels.Bibliografia
Cercas, Javier (2000): “Prólogo”. In: Relatos reales. Barcelona: El Acantilado.
Cercas, Javier (2001): Soldados de Salamina. Barcelona: Tusquets Editores.
Cercas, Javier (2005): La velociad de la luz. Barcelona: Tusquets Editores.
Cercas, Javier (2005): “Diálogo con Javier Cercas: El mal y la alegría de matar”. Entrevista por Hugo Beccacece, Suplemento Cultura La Nación (Buenos Aires), June 5: 1-2. URL: http://www.lanacion.com.ar/709902-el-mal-y-la-alegria-de-matar (consulta: 24.10.2012).
Cercas, Javier (2005): Encuentro digital con Javier Cercas en El Mundo. URL: http://www.elmundo.es/encuentros/invitados/2005/04/1506/index.html (consulta: 13.09.2012).
Cercas, Javier (2005): “Relatos reales”, Quimera (El alfabeto de los géneros) 263-264: 91-93.
Cercas, Javier & Trueba, David (2003): Diálogos de Salamina: un paseo por el cine y la literatura. Barcelona: Tusquets.
Cuñado, Isabel (2007), “Despertar tras la amnestia: Guerra civil y postmemoria en la novela española del siglo XXI”. Dissidences: Hispanic Journal of Theory and Criticism, Spring; 3: 1-11. URL: http://www.dissidences.org/files/3IsabelCunadopdf.pdf (consulta: 20.10.2012).
Dolgin Casado, Stacey (2010): “Ficción y realidad en Javier Cercas”. Cuadernos Hispanoamericanos 719: 89-102.
Fernández Prieto, Celia (2006): “Formas de representación de la guerra civil en la novela contemporánea española”. In: Guerra y literatura. Actas del XIII Simposio Internacional sobre narrativa hispánica contemporánea. Cádiz: Fundación Luis Goytisolo, 41-55.
Gómez Trueba, Teresa (2009): “Esa bestia omnívora que es el yo: el uso de la ‘autoficción’ en la obra narrativa de Javier Cercas”. Bulletin of Spanish Studies 86 (1): 67-83.
Gracia, Jordi & Ródenas, Domingo (2011): Historia de literatura española. 7 Derrota y restitución de la modernidad. 1939-2010. Barcelona: Crítica.
Hirsch, Marianne (1997): Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge: Harvard University Press.
Hirsch, Marianne (2001): “Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory”. The Yale Journal of Criticism 14: 5-37.
Hutcheon, Linda (1988): A Poetics of Postmodernism. New York — London: Routledge.
Jünke, Claudia (2006): “«Pasarán años y olvidaremos todo»”. In: Ulrich Winter [ed.], Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo — Representaciones literarias y visuales. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 101-128.
Sanz Villanueva, Santos (2005): “La velocidad de la luz” [reseña] El Mundo (El Cultural) 10/03/2005. URL: http://www.elcultural.es/version_papel/LETRAS/11508/La_velocidad_de_la_luz (consulta: 20.10.2012).
Servén, Carmen (2010): “Guerra civil: perdedores míticos”. In: Joanna Wilk-Racięska, Jacek Lyszczyna[ed.], Encuentros. Volumen III. Encuentros con la literatura y el teatro del mundo hispano. Katowice: Uniwersytet Śląski, Oficyna Wydawnicza WW, 183-196.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).