Abstrakt
The teaching profession, including the language teaching profession, requires that teachers should constantly enhance their professional competences. Among those competences, the creative ones occupy a fixed position. In this paper, I am going to consider the possibility of optimizing their development by the use of coaching. In spite of controversies aroused by this work method, it can offer a signifi cant support in developing the creative competences of French language teachers.Bibliografia
Bellego, Jean-Yves (2009): Le coaching pédagogique. Apprendre à apprendre. Le céfs de la réussite. Paris: Ellaboré Éditions.
Bono de, Edward (2011): Les six chapeaux de la réflexion. Paris Éditions Eyrolles.
Bilińska-Suchanek, Ewa; Jarecka-Żyluk, Małgorzata (2005) „Przygotowanie nauczyciela do dekonstrukcji kultury w edukacji. Model kształtowania postawy krytycznej ucznia”. In : Wolfgang Hörner, Mirosław S. Szymański (éd.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 46-69.
Blachowska-Szmigiel, Marzena (2010): Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Blachowska-Szmigiel, Marzena (2013): „Zadania zorientowane na ekspresję teatralną jako narzędzie wspierające rozwój kreatywności językowej studenta filologii romańskiej” In : Elżbieta Nowikiewicz
(éd.), Kompetencje ogólne. Kształcenie filologów. Neofilolog nr 40/1, Poznań: PTN, 29-41.
Bogdański, Marek (2001): „Samodzielność ucznia jako cel w zreformowanej szkole” In : Edukacja jutra V Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Częstochowa : Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS s.c., 145-151.
Conseil De La Coopération Culturelle Comité de l’Éducation « Apprentissage des langues et citoyenneté européenne » (2001): Un cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Paris: Didier.
Dylak, Stanisław (1995): Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ekiert-Oldroyd, Dorota (2003): „Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne Implikacje. Pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości”. In : Krzysztof J. Szmidt (éd.), Dydaktyka twórczości. Kraków: Impuls, 135-158.
Halbout, Reine-Marie (2009): Savoir être coach : un art, une posture, une éthique. Paris: Éditions Eyrolles.
Jaroszewska, Anna (2009): „Analiza kompetencji nauczycieli języków obcych w kontekście nauczania w różnych grupach wiekowych” In : Mirosław Pawlak, Anna Mystkowska-Wiertelak, Agnieszka Pietrzykowska (éd.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 83-94.
Kozielecki, Józef (1995): Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Kwieciński, Zbigniew (2000): Tropy – ślady – próby: studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Laska, Eugenia Iwona (2007): „W poszukiwaniu wyznaczników edukacyjnej aktywności nauczyciela. Samokształcenie”, In: Eugenia Iwona Laska (éd.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka. Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 108-115.
Martinez, P. (1996): La didactique des langues étrangères. Paris: PUF. Collection « Que sais-je? ».
Mouzoune, Karim (2010): Le coaching pédagogique. Comment vaincre les difficultés scolaires. Paris: L’Harmatton.
Nęcka, Edward (2005): Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013): Instrukcja do dwuczynnikowego modelu motywowania nauczycieli do innowacyjności. Poznań.
Senge, Peter (1998): Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Strykowski, Wacław (2005): „Kompetencje współczesnego nauczyciela”, Neodidagmata 27/28: 15-28.
Taraszkiewicz, Małgorzata (2001): Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Poznań: Wydawnictwo Arka.
Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Zawadzka, Elżbieta (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Żukowska Zofia (1993): „Nauczyciel: człowiek – pedagog – specjalista”. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, nr 4: 7-12.
Sources Électroniques
Source électronique 1:
Fatien, Pauline (2008): « Des ambiguïtés des mots/maux de coaching » In : Eres. Nouvelle revue de psychosociologie.2008/2 – n° 6. http://www.cairn.info/revue-nouvelle-revue-de-psychosociologie-2008-2-page-193.htm, 193-211. Consulté le 10 mars 2014.
Source électronique 2 :
Dere?, Edward (2011) : Nauczyciel – zawód czy misja i powo?anie? https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/nauczyciel---zawod-czy-misja-i-powolanie. Consulté le 5 janvier 2014.
Source électronique 3 :
Meirieu Philippe (2001): L’éducation et le rôle des enseignants à l’horizon 2020. Paris : UNESCO. http://www.meirieu.com/ ...TIONNELS/UNESCO2020.pdf.
Source électronique 4 :
Pacteau Chantal, lubart, Todd (2011) : Le développement de la créativité http://www.scienceshumaines.com/le-developpement-de-la-creativite_fr_5213.html. Consulté le 2 janvier 2013.
Source électronique 5 :
Larivery, Michelle (2002): « L’estime de soi » In : La lettre du psy. Volume 6 n° 3c mars http://www.redpsy.com/infopsy/estime.html. Consulté le 18 mars 2014.
Source électronique 5 :
www.lex.com.pl/du/2003/1655.htm. Consulté le 5 janvier 2010.
Source électronique 6 :
www.urb.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 7 :
www.grupatrop.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 8:
www.grupaset.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Source électronique 9 :
www.swps.pl. Consulté le 10 avril 2014.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).