Abstrakt
The article is focused on accounts of journeys in Sicily performed by Polish columnists and historians in the period of 1949-1989. In other words it embraces almost half century of history of Poland that went through one of the most difficult moments in its days. Lack of freedom of expression, lack of freedom of movement throughout Europe resulted in a situation that only few could travel by establishing positive relationships with the communist authorities. Descriptions of Sicily from that period published by both writers (Marian Brandys, Jarosław Iwaszkiewicz) and historians (Joanna Olkiewicz), as well as publicists (Waldemar Łysiak, Marian Kałuża) present the island in a biased and shallow way. Beside Iwaszkiewicz book, which at times evokes Krasiński journals, we can deal with accounts focused on widely criticized political and economic situation. Thanks to those descriptions Polish readers, during the regime, could have consolidated their belief as to the poor life conditions in the West (particularly in Sicily). What is more there would be nothing to regret if they weren’t able to reach those destinations. It constitutes a radical difference with the way of depicting Sicily in XVIII and XIX century by Polish travelers. Then the island was presented in poetic and colorful way, and the descriptions were really encouraging to travel.Bibliografia
BRANDYS, Marian (1953a): Spotkania włoskie [Incontri italiani]. Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia.
BRANDYS, Marian (1953b): Spotkania włoskie [Incontri italiani]. Warszawa: Czytelnik.
BRILLI, Attilio (2006): Il viaggio in Italia. Bologna: Il Mulino.
DI MATTEO, Salvo (2000): Il grande viaggio in Sicilia. Viaggiatori stranieri nell’Isola dagli Arabi ai nostri giorni, Introduzione Orazio Cancila. Palermo: Ed. Arbor.
DOLCI, Danilo (1974): Sycylia od środka, trad. A. Konicki. Warszawa: Iskry.
DUŻYK, Józef (1985): Wędrówki włoskie [Passeggiate italiane]. Warszawa: PAX.
GRIGENTI, Vincenzo (2014): Operazione ‘Solidarnosc’. Caltanissetta: Salvatore Sciascia Editore.
IWASZKIEWICZ, Jarosław (1956): Książka o Sycylii [Il libro sulla Sicilia]. Kraków: Wyd. Literackie.
KAŁUŻA, Roman (1979): Zejście z autostrady słońca [L’uscita dall’autostrada del Sole]. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
LA ROSA, Giuseppe (1996): La Sicilia come mito in Goethe e nei viaggiatori tedeschi. Palermo: Promopress.
LEED, Eric J. (1992): La mente del viaggiatore. Bologna: Il Mulino.
ŁYSIAK, Waldemar (1974): Wyspy zaczarowane [Isole incantate]. Warszawa: Wyd. PAX.
MAGRIS, Claudio (1990): Introduzione. L’altrove narrato. Forme del viaggio in letteratura. Novara: Ist. Geografico De Agostini.
OLIVIERI, Mario (1997): Viaggi. Persistenze e variazioni nell’idea di viaggio. Perugia: Ed. Guerra.
OLKIEWICZ, Joanna (1975): Sycylia w kalejdoskopie historii i legendy [La Sicilia nel caleidoscopio della storia e della leggenda]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).