Abstrakt
The aim of the article is to reveal and analyse the allusions to contemporary Italy that appear in Stefano Benni’s writing. The study is based on three novels (La Compagnia dei Celestini, Elianto, Spiriti) in which readers can easily find and recognise various traits of today’s Italy hidden behind different names, such as Gladonia, Tristalia or Usitalia – traits so strongly rooted in reality that they cannot be ignored. The range of allusions to Italy is vast indeed: from politics to the city of Rimini, from passion for television, through consumption, to traffic jams. Additionally, the paper points out that these descriptions can be seen as chronicles of Italy; in fact, the analysis of Benni’s books displays changes which the country underwent over time, from the early Nineties to the New Millennium. Even if Benni draws the images of Italy which can sometimes seem distorted or exaggerated, they are always very close to reality. The article stresses the fact that what readers will find in Benni’s books are bitter but true descriptions of today’s Italy, with its problems and demons.Bibliografia
BENGHI, Emilia (2001): «Troppe ombre sul Cavaliere, con lui un’Italia peggiore» (traduzione da The Economist). La Repubblica del 28.04.2001: 4., accessibile via World Wide Web: .
BENNI, Stefano (2005): 19 novanta (Il passato è il prologo), in: Ballate. Milano: Feltrinelli.
BENNI, Stefano (2009a): Elianto. Milano: Feltrinelli.
BENNI, Stefano (2009b): La Compagnia dei Celestini. Milano: Feltrinelli.
BENNI, Stefano (2009c): Spiriti. Milano: Feltrinelli.
BRILLI, Attillio [ed.] (1985): Dalla satira alla caricatura. Storia, tecniche e ideologie della rappresentazione. Bari: Edizioni Dedalo.
CAPPELLINI, Milva Maria (2008): Stefano Benni. Fiesole (Firenze): Cadmo.
CAROCCI, Giampiero (2012): Storia dell’Italia moderna. Dall’Unità alla fine del ‘900. Roma: Newton Compton editori. E-book accessibile via World Wide Web: <http://books.google.pl/booksid=U2U6WNbz9gsC&pg=RA1PA11&dq=storia+d’italia+anni+novanta&hl=pl&sa=X&ei=h8UEUsa7PIG7Oe3GgFg&ved=0CGUQ6AEwBw#v=onepage&q=storia%20d’italia%20anni%20novanta&f=false>.
DE MITA, Ciriaco; DE GIOVANNI, Biagio; RACINARO, Roberto (2004): Da un secolo all’altro. Politica e istituzioni a partire dal 1968. Soveria Mannelli: Rubbettino.
GALLO, Giuseppe (1996): «Sghinazzate a sinistra», in: Vittorio Spinazzola [ed.], Tirature ‘96. Comicità, umorismo, satira, parodia: la voglia di ridere degli italiani. Milano: Baldini & Castoldi.
LA PORTA, Filippo (2003): La nuova narrativa italiana. Travestimenti e stili di fine secolo. Torino: Bollati Boringhieri.
LANSLOTS, Inge; BOGAERT, Annelies van den (2006): «Benni’s Tristalia», in: Monica Jansen & Paula Jordão [ed.], The Value of Literature in and after the Seventies: The Case of Italy and Portugal (Italianistica Ultraiectina 1). Utrecht: University of Utrecht. Accessibile via WorldWide Web: <http://www.italianisticaultraiectina.org/publish/articles/000038/index.html>.
LIPPERINI, Loderana (2003): «Nello stato di Gladonia dove lo sport è clandestino». La Repubblica del 9.09.2003: 39, accessibile via World Wide Web: <http://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2003/09/09/nello-stato-di-gladonia-dove-lo-sport.html>.
MALTESE, Curzio (1996): «Dacci oggi il nostro vip quotidiano». La Repubblica del 13.01.1996: 31, accessibile via World Wide Web: <http://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1996/01/13/dacci-oggi-il-nostro-vip-quotidiano.html?ref=search>.
SENARDI, Fulvio (2006): «Stefano Benni, czyli o pożytkach płynących z nieposłuszeństwa»,. In: Literatura włoska w toku, a cura di Hanna Serkowska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 36˗51.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).