Abstrakt
The term o f rhetoric has known several senses since its foundation as techne o f persuasion by Aristote. This paper presents the historical reasons o f limitation o f the first rhetorical project into the scholar treaties in n ^ - l i ) 111 centuries. The next question is to explain the revival o f rhetorical tradition with Chaim Perelman Olbrechts-Tyteca Traite de ¡’argumentation focused on the theory o f argumentation and the French “nouvelle critique” focused on linguistics and stylistics. The key-term for both linguistic and philosophic approach o f new rhetoric is a figure o f speech. The author tries to find out if the modern reunified vision o f rhetoric is possible and suitable.Bibliografia
Bogucka M. (1994), Gest w kulturze staropolskiej, in: Staropolskie obyczaje w X V I-X V II wieku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, p. 81-96.
Brodzki M. (2001), Język ciała w ujęciu antropologicznym. Wrocław: Astrum.
Bystroń J.S. (1994), Dzieje obyczajów w dawnej Polsce wiek X VI-X V III vol. I, II. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Calbris G. (2003), L 'expression gestuelle de la pensée d un homme politique. Paris: CNRS EDITIONS.
Cosnier J. (1982), Communications et langages gestuels, in : Les voies du langage : communication verbales, gestuelles et animales. Paris : Bordas, p. 255-303.
Dardano M., Trifone P. (2002), Grammatica italiana con nozioni di linguistica. Bologna: Zanichelli.
Dziechcińska H. (1996), Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Hall E.T. (2001), La dimensione nascosta. Milano: Tascabili Bompiani. Księga listów PRL-u, vol. I ll (2005). Warszawa: Wydawnictwo Baobab.
Kuroń J., Żakowski J. (1995), PRL dla początkujących. Wrocław: W ydawnictwo Dolnośląskie.
Lakoff G., Johnson M. (1988), Metafory w naszym życiu. Warszawa: PWN.
Pavelin B. (2002), Le geste à la parole. Toulouse : Presses Universitaires du Mirail.
Pease A. (2001), Mowa dala - ja k odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Kielce: Jedność.
Skórzyński J., Pernal M. (2005), Kalendarium Solidarności 1980-89. Warszawa: Świat Książki.
Załazińska A. (2001), Schematy myśli wyrażone w gestach. Gesty metaforyczne obrazujące abstrakcyjne relacje i zasoby mówiącego. Kraków: Universitas.
Załazińska A. (2006), Niewerbalna struktura dialogu. Kraków: Universitas.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).