Tell stories to develop transversal competencies in FLE
PDF (Français (France))

Keywords

transversal competencies
narrative competence
‘SOI’ integrity
FLE teaching / learning

How to Cite

Blachowska-Szmigiel, M. (2019). Tell stories to develop transversal competencies in FLE. Studia Romanica Posnaniensia, 46(2), 99–110. https://doi.org/10.14746/strop.2019.462.006

Abstract

The purpose of this paper is to seek to highlight the usefulness of storytelling skills for the development of transversal competencies in the context of FLE teaching / learning in Romance philology at Adam Mickiewicz University. As a first step we define the importance of transversal competencies in developing the general communicative competence of the student as a participant in social life, then we go on to describe narrative competence as transversal competence and to show its role in managing the ‘SOI’ integrity, finally, we concentrate on developing narrative competence on Roman philology at Adam Mickiewicz University.

https://doi.org/10.14746/strop.2019.462.006
PDF (Français (France))

References

Bertelle, L. (2011). Dwujęzyczność w świetle najnowszych badań naukowych. Lingwistyka Stosowana, 4, 241-243. Retrieved from https://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/.../LS4_2011_art_BERTELLE.pdf.

Blachowska-Szmigiel, M. (2010). Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.

Chopra, D., & Tanzi, R.E. (2012). Twój supermózg. Warszawa : Wydawnictwo Olé.

Coste, D. et al. (2001). Un cadre européen commun de référence pour les langues – apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Conseil de l’Europe / Les Éditions Didier.

Coulet, J.C. (2016). Compétence, compétences transversales et compétences clés : peut-on sortir de l’impasse ? Éducation et Socialisation [En ligne], 41, mis en ligne le 19 juillet 2016. Retrieved from http://journals.openedition.org/edso/1708. DOI : https://doi.org/10.4000/edso.1708.

Dizerbo, A. (2014). Apprendre à exister : enjeux et modalités d’une éducation narrative. Le sujet dans la Cité 2, 5, 161-171, mis en ligne le 30 décembre 2014. Retrieved from http://www.cairn.info/revue-le-sujet-dans-la-cite-2014-2-page-161.htm.

Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy. A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319-340.

Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur umysłowych. Centralny problem rozwoju. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Schützenberger, A.A. (2004). Secrets, secrets de Famille et Transmissions Invisibles. Cahiers Critiques de Thérapie Familiale et de Pratiques de Réseaux 2, 33, 35-54, mis en ligne le 1 octobre 2005. Retrieved from https://www.cairn.info/revue-cahiers-critiques-de-therapiefamiliale-2004-2-page-35.htm. DOI : https://doi.org/org/10.3917/ctf.033.0035.

Suszek, H. (2007). Różnorodność ja. Roczniki Psychologiczne, t. X, nr 2, 7-37.

Triandis, H.C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological Review, 96, 506-520.

Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wilson, P., & Long, I. (2009). The Big Book of Blob Trees. London : Speechmark Publishing Ltd. https:///emploi/article/2016/10/12/en-entreprise-la-personnalite-des-diplomes-devientprimordiale_5012299_1698637.html

Zaborowski, Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa : Profi.