Abstrakt
This study attempts to show how Darwin’s 1otebooks provide evidence that the author of the Origin of the Species moved further and further away from various versions of a “system of nature” based on some complex, abstract, finalized order, by combining empirical testing and shifts in the schematic representation of the relations between taxonomic categories.
Bibliografia
Browne, J. (1980). Darwin’s botanical arithmetic and the principle of divergence. 1854-1858. Journal of Historical Biology, 13, 53-89.
Darwin, Ch. (1851). A Monograph On the Sub-class Cirripedia. I. The Lepadidae or Pedunculated Cirripedes. London : Ray Society.
Darwin, Ch. (1859). On the Origin of Species by means of 1atural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. 1 éd. London : John Murray.
Darwin, Ch. (1975). 1atural Selection (1856-1858). Éd. R. C. Stauffer. Cambridge : Cambridge University Press.
Darwin, Ch. (1987). Charles Darwin’s 1otebooks 1836-1844. Éd. P. H. Barrett, P. J. Gautrey, S. Herbert, D. Kohn & S. Smith. Ithaca, New York & British Museum (Natural History) : Cornell University Press.
Darwin, F. (Éd.) (1887). The Life and Letters of Charles Darwin, including An Autobiographical chapter. 3 vol. London : John Murray.
Darwin, F. (Éd.) (1909). Charles Darwin, The Foundations of The origin of species. Two essays written in 1842 and 1844. Cambridge : Cambridge University Press.
Gould, S. J. (2002). The Structure of Evolutionary Theory. Cambridge : The Bellknap Press of Harvard University Press.
Kohn, D. (1985). Darwin’s Principle of Divergence as Internal Dialogue. In D. Kohn (Éd.), The Darwinian Heritage (pp. 245-257). Princeton : Princeton University Press.
Lamarck, J.-B. (1907). Discours d’ouverture An VIII, An X, An XI et 1806. Bulletin scientifique de la France et de la Belgique, 40, 443-595.
Ospovat, D. (1981). The Development of Darwin’s Theory: 1atural History, 1atural Theology and 1atural Selection, 1838-1859. Cambridge : Cambridge University Press.
Richards R. J. (1992). The Meaning of Evolution. The Morphological Construction and Ideological
Reconstruction of Darwin’s Theory. Chicago & London : The University of Chicago Press.
Richards R. J. (2008). The Tragic Sense of Life. Ernst Haeckel and the Struggle over Evolutionary Thought. Chicago : The University of Chicago Press.
Schweber, S. S. (1980). Darwin and the political economists: divergence of character. Journal of the History of Biology, 13, 195-289.
Swainson, W. (1835). A Treatise on the Geography and Classification of Animals. London : Longman, Rees Orme, Brown, Green & Longman.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).