Abstrakt
The article presents a strict interpenetration of scientific discourse and literary fiction on the example of Zolaʼs La Joie de vivre. The coexistence of these discourses is part of the poetics of ambiguity, which is characteristic of the weave of literature and science, where Science opposes Doubt. The purpose of the article is to reflect on the relationship between Experience (everyday life) and Experience (scientific). This conceptual opposition is embodied in a pair of main characters: Pauline and Lazare, equipped with a different attitude to reality and science. She learns human physiology by experiencing changes in her maturing body, which appears to her as a complex, but full of secrets, beautiful machinery. He lives by fearing the body and seeing it as the source of death. He wants to defeat death by coming up with experimental designs that are supposed to make him great and bring immortality. His failures lead him to Doubt and negation of science. Zola decides nothing balancing between knowledge and doubt, affirmation of life and the inevitability of death.
Bibliografia
Bachelard, G. (1977). La Formation de l’esprit scientifique. Paris : J. Vrin.
Barel-Moisan, C. (2003). Le langage des sciences : savoir et narration dans La Recherche de l’Absolu de Balzac. In L. Andries (Éd.), Le Partage des savoirs XVIIIe-XIXe siècles (pp. 75-92).
Lyon : Presses Universitaires de Lyon.
Bernard, C. (1947). Principes de médecine expérimentale. Paris : Presses Universitaires de France.
Bernard, C. (1984). Introduction à l’étude de la médecine expérimentale. Paris : Flammarion.
Dagognet, F. (1990). Corps réfléchis. Paris : Odile Jacob.
Fataud, J.-M. (1966). Introduction. In Introduction à l’étude de la médecine expérimentale (pp. 3-35). Paris : Bordas.
Freud, S. (1956). Esquisse d’une psychologie scientifique. In La Naissance de la psychanalyse. Lettres à Fliess. Notes et plans (1887-1902) (pp. 307-396). Paris : Presses Universitaires de France.
Goncourt, J. & E. (1989). Journal. T. II. Paris : Robert Laffont.
Lambrichs, L. L. (1993). La Vérité médicale. Claude Bernard, Louis Pasteur, Sigmund Freud : légendes et rivalités de notre médecine. Paris : Robert Laffont.
Littré, É. (1883). Dictionnaire de la langue française du XIX e siècle. T. II. Paris : Hachette et Cie.
Lumbroso, O. (2005). Introduction. In É. Zola. OEuvres complètes. T. 12. (pp. 15-20). Paris : Nouveau Monde Éditions.
Mourad, F.-M. (2006). Présentation. In É. Zola, Le Roman expérimental (pp. 40-41). Paris : Garnier-Flammarion.
Reverzy, É. (2006). Zola et l’allégorie. L’exemple de La Joie de vivre. In B. Vouilloux (Éd.), Déclins de l’allégorie ? (pp. 105-122). Pessac : Presses Universitaires de Bordeaux. DOI :10.40000/books.pub.4514
Tortonese, P. (2020). Métaphore ou modèle. Notes sur « Le Roman expérimental ». In J. P. Sakoum & J. M. Ollé (Éds.), La Représentation du réel dans le roman. Mélanges offerts à Colette Becker (pp. 181-197). URL : http://www.archives-zoliennes.fr/la-representation-dureel-dans-le-roman
Zola, É. (1964). La Joie de vivre. In É. Zola, Les Rougon-Macquart. Histoire naturelle et sociale d’une famille sous le Second Empire. T. III (pp. 806-1130). Paris : Gallimard.
Zola, É. (1971). Le Roman expérimental. Paris : Garnier-Flammarion.
Zola, É. (1978). Correspondance. T. I. Montréal & Paris : Presses Universitaires de Montréal &
CNRS.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).