Abstrakt
The article is devoted to the phenomenon of Walpurgis Night in European culture and literature. The author focuses on the contradictions in the notion and images of Walpurgis Night, which emerged as a result of centuries of Catholic education in Europe. As a matter of fact, the feast named after Saint Walpurga is the pagan feast of Beltane, the scared night of love, vigor and awakening new life. Such a concept of the event is reflected in two masterpieces of world literature — Johann Wolfgang von Goethe's tragedy Faust and the novel The Master and Margarita by Mikhail Bulgakov.
Bibliografia
Alexander D., Czarownice, wróżbici, szamani. Podróż przez świat mitów i magii, tł. z ang. J. Korpanty, Warszawa 2008.
Bułhakow M., Mistrz i Małgorzata, tł. I. Lewandowska i W. Dąbrowski, Warszawa 1993.
Callejo J., Historia czarów i czarownic, tł. M. Adamczyk, Warszawa 2011.
Chudzińska - Parkosadze A., Geneza i znaczenie postaci Wolanda w powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” w świetle symboliki gnostycznej, [w:] Pod Słońcem Gnozy, red. J. Prokopiuk, A. Chudzińska-Parkosadze, Poznań 2015, s. 151–171.
Cirlot J.E., Słownik symboli, tł. I. Kania, Kraków 2006.
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1, tł. S. Tokarski, Warszawa 2007.
Frazer J.G., Złota Gałąź, tł. H. Krzeczkowski, Warszawa 1965.
Goethe J.W., Faust. Tragedia, cz. I, tł. A. Pomorski, Warszawa 1999.
Jung C.G., Odpowiedź Hiobowi, tł. J. Prokopiuk, Warszawa 1995, [w:] źródło elektroniczne: http://ec-dejavu.ru/h/Head-2.html (05.07.2011).
Levi E., Historia magii, tł. J. Prokopiuk, Warszawa 2000.
Oesterreicher - Mollwo M., Leksykon symboli, pod red. L. Robakiewicza, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 2009.
Pomorski A., Ten bardzo poważny żart, [w:] J.W. G o e t h e, Faust. Tragedia, tł. A. Pomorski, Warszawa 1999.
Prokopiuk J., Powrót Bogini, [w:] tegoż, Jestem heretykiem, Białystok 2004, s. 82–98.
Prokopiuk J., Demony, czarownice, czary, [w:] tegoż, Matrix, czyli okultystyczny bróg (ale nie plewiony), Białystok 2007, s. 11–14.
Prokopiuk J., Dusza ludzka — oś świata, Białystok 2007.
Prokopiuk J., Goethe żywy, [w:] tegoż, Piękno jest tylko gnozy początkiem..., Katowice 2007, s. 27—42.
Sprenger J., Krämer H., Młot na czarownice. Postępek zwierzchowny w czarach, a także sposób uchronienia się ich i lekarstwo na nie w dwóch częściach zamykający, uwspółcześnienie pisma: J. Paprocka, tł. S. Ząbkowic, Wrocław 2008.
Wotowski S.A., Tajemnice świata magii, Sosnowiec 1992.
Грашина М., Васильев М., Языческий календарь. Миф, обряд, образ, Москва 2010.
Мифологический словарь, под ред. Г.А. Стратановский, Ленинград 1961.
Соколов Б., Энциклопедия Булгаковская. Москва 1997.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).