Abstrakt
This article is devoted to reconstruction of the historiosophical concept in Dmitry Galkovsky's novel The Infinite Deadlock (Бесконечный тупик). The author pays particular attention to the criteria of historiosophy: mythologism, ambivalence of consciousness, hesychast tradition, eidetic language, a universal man (absolute personality). He highlights the demythological factor in Galkovsky's creative work, its cultural and national nihilism. The author analyzes the image of the main character's identity, who is capable of identifying himself, who is humiliated or ingenious. In passing, the author considers the idea of common history in which the eras which dialectically deny each other's coexistence.Bibliografia
Айрапетян В., Толкуя слово. Опыт герменевтики по-русски, Москва 2011.
Бахтин М., Собрание сочинений, т. 3, Москва 2012.
Галковский Д., Бесконечный тупик: в 2 кн., Издательство Дмитрия Галковского, Москва 2008.
Гловиньский M., „Не пускать прошлого на самотек”: „Краткий курс ВКП(б)” как мифическое сказание, „Новое литературное обозрение” 1996, № 22, [в:] электронный ресурс: <http://www.situation.ru/app/j_art_776.htm> (26.11.2016).
Гоготошвили Л.А., Непрямое говорение, Москва 2006.
Гройс Б., Поиск русской идентичности, „Вопросы философии” 1992, № 9, с. 52.
Оробий С., „Бесконечный тупик” Дмитрия Галковского: структура, идеология, контекст, Благовещенск 2010.
Росси Ж., Справочник по ГУЛАГу: в 2-х частях, ч. 1, Москва 1991.
Руднев В., Философия русского литературного языка в „Бесконечном тупике” Д.Е. Галковского, „Логос” 1993, № 4.
Смирнов И., Последние-первые и другие работы о русской культуре, Санкт-Петербург 2013.
Эпштейн М., Слово и молчание: метафизика русской литературы, Москва 2006.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).