Abstract
The aim of this article is to reveal the mythical, symbolic and religious context in the film The Banishment. We also try to show how the nostalgia felt by the heroine can be associated with the state of anthropological uncertainty.References
Бахтин М. М. 1979. Автор и герой в эстетической деятельности. Проблема автора, źródło elektroniczne: http://mmbakhtin.narod.ru/probl.html (dostęp 31.05.2015).
Васильев Е. Препарат профессора Гибберна, źródło elektroniczne: http://az-film.com/ru/Publications/39-Preparat-professora-Gibberna.html (dostęp 2.11.2017).
Лотман Ю. М. 2001. Семиосфера. Культура и взрыв. Внутри мыслящих миров. Статьи, заметки, исследования, Санкт-Петербург: Искусство-СПБ.
Baudrillard J. 1994. Świat wideo i podmiot fraktalny, przeł. A. Gwóźdź, [w:] A. Gwóźdź, Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych (wybór, wprow. i oprac.), Kraków: Universitas, s. 247–258.
Bogusz-Tessmar P., Kaźmierczak N., Królikiewicz N., Przybysz A., Waligórska-Olejniczak B. 2017. Nowe kino rosyjskie wobec tradycji literackiej i filmowej, Poznań: Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM.
Burszta W. J. 1997. Nostalgia i mit, [w:] E. Domańska (wstęp, przeł. i oprac.), Historia: o jeden świat za daleko?, Poznań: Instytut Historii UAM, s. 119–130.
Chałacińska H., Przybysz A. K. 2016. Fenomen uprzedniości w kulturowej przestrzeni początku i końca. «Czerwony kogut leci wprost do nieba» Miodraga Bulatovica i «Golgota» Czingiza Ajtmatowa, [w:] J. Tymieniecka-Suchanek, A. Polak, M. Karwacka (red.), Rosja w zbliżeniach. Szkice o literaturze rosyjskiej, Katowice: Wydawnictwo Śląsk, s. 175–198.
Felis P. T. 2008. Samotność Wiery, „Gazeta Wyborcza”, nr 73 (27.03.2008), s. 1, 16, źródło elektroniczne: http://wyborcza.pl/1,75410,5059046.html (dostęp 2.11.2017).
Hollender B. 2008. Reżyser zastąpił ból kalkulacją, „Rzeczpospolita”, nr 71 (25.03.2008),
s. A21, źródło elektroniczne: http://www.rp.pl/artykul/111296-Rezyser-zastapil-bol-kalkulacja.html (dostęp: 2.11.2017).
Kempna-Pieniążek M. 2013. Formuły duchowości w kinie najnowszym, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kurz I. 2008. Wygnanie, „Kino”, nr 3, s. 66, źródło elektroniczne: http://kino.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=5 (dostęp 2.11.2017).
Michałek B. 1972. Kino naszych czasów, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Sobolewski T. 2007. Totalitarne echa w Cannes, „Gazeta Wyborcza”, nr 116 (19-20.05.2007), źródło elektroniczne: http://wyborcza.pl/1,75410,4143428.html (dostęp 2.11.2017).
Zwiagincew A. 2007. Wygnanie, RENFILM/Россия, Belgia–Rosja.
License
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
