Abstract
The article Nostalgia in Stanisław Barańczak’s Poetry was inspired by Douwe Draaisma’s essay, a Dutch psychology theoretician, The Fabric of Nostalgia. About the Phenomenon of Mature Memory’s Age (2010). This model of nostalgia is based on the psychological phenomenon of memory reminiscence. The article presents the evolution of theme of nostalgia in Barańczak’s poetry.References
Barańczak S. 1990. Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze, Londyn: Aneks.
Barańczak S. 2006. Wiersze zebrane, Kraków: a5.
Barańczak S. 2016. Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Wrocław: Ossolineum.
Boym S. 2002. Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, [w:] F. Modrzejewski, M. Sznajderman (red.), Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, tłum. zb., Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Czabanowska-Wróbel A., Misiak I. (red.) 2010. Żywioły wyobraźni poetyckiej pokolenia ’68, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czapliński P. 2001. Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Draaisma D. 2006. Dlaczego czas płynie szybciej, gdy się starzejemy, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Draaisma D. 2010. Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Mickiewicz A. 1986. Wybór poezyj, t. 2, oprac. C. Zgorzelski, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum. Nostalgia, [w:] M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.) 2014. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Rydz A. 2004. Sztuka nostalgii. „Świat nie ma sensu. Sens ma sztuka”. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Rydz A. 2011. Mnemozyna. O pamięci autobiograficznej w poezji polskiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Skarga B. 1997. Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków: Znak.
Słownik języka polskiego PWN. 2004. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Sontag S. 1999. Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Starobinski J. 2017. Atrament melancholii, przeł. K. Belaid, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Witkowska A. 1997. Część i skandale: o emigracyjnym doświadczeniu Polaków, Gdańsk: Słowo/ obraz terytoria.
Zaleski M. 1996. Formy pamięci, Warszawa: Wydawnictwo IBL.
License
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
