Abstrakt
The article Nostalgia in Stanisław Barańczak’s Poetry was inspired by Douwe Draaisma’s essay, a Dutch psychology theoretician, The Fabric of Nostalgia. About the Phenomenon of Mature Memory’s Age (2010). This model of nostalgia is based on the psychological phenomenon of memory reminiscence. The article presents the evolution of theme of nostalgia in Barańczak’s poetry.Bibliografia
Barańczak S. 1990. Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze, Londyn: Aneks.
Barańczak S. 2006. Wiersze zebrane, Kraków: a5.
Barańczak S. 2016. Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Wrocław: Ossolineum.
Boym S. 2002. Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, [w:] F. Modrzejewski, M. Sznajderman (red.), Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, tłum. zb., Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Czabanowska-Wróbel A., Misiak I. (red.) 2010. Żywioły wyobraźni poetyckiej pokolenia ’68, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czapliński P. 2001. Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Draaisma D. 2006. Dlaczego czas płynie szybciej, gdy się starzejemy, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Draaisma D. 2010. Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Mickiewicz A. 1986. Wybór poezyj, t. 2, oprac. C. Zgorzelski, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum. Nostalgia, [w:] M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.) 2014. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Rydz A. 2004. Sztuka nostalgii. „Świat nie ma sensu. Sens ma sztuka”. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Rydz A. 2011. Mnemozyna. O pamięci autobiograficznej w poezji polskiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Skarga B. 1997. Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków: Znak.
Słownik języka polskiego PWN. 2004. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Sontag S. 1999. Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Starobinski J. 2017. Atrament melancholii, przeł. K. Belaid, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Witkowska A. 1997. Część i skandale: o emigracyjnym doświadczeniu Polaków, Gdańsk: Słowo/ obraz terytoria.
Zaleski M. 1996. Formy pamięci, Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
