Abstrakt
The paper is concerned with the aspects of communication during the acts of worship by Russian Catholics. The liturgy and rites are performed in contemporary Russian language. The material was excerpted from the Catechism of the Catholic Church. The paper provides a description of the liturgical model of interpersonal communication during services and the linguistic indicators of its components. The units were grouped according to the criterion of participation in the communication situation involving the sender, the receiver and the communication channel, i.e. liturgy.Bibliografia
Бугаева И. В. 2010. „Язык православной сферы: современное состояние, тенденции развития”. Диссертация на соискание ученой степени доктора филологических наук, Москва (на правах рукописи).
Бугаева И. В. 2012. Религиозная коммуникация, электронный ресурс: http://www.portal-slovo.ru/philology/39040.php (доступ 10.07.2017).
Войтак М. 1998. Проявление стандартизации в высказываниях религиозного стиля (на материале литургической молитвы), [в:] М. П. Котюровa (ред.), Текст: стереотип и творчество, Пермь, электронный ресурс: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Linguist/Article/Voitak_StandMolitv.php (доступ 30.08.2017).
Мечковская Н. Б. 1998. Язык и религия: Пособие для студентов гуманитарных вузов, Москва: ФАИР.
Петрушкевич М. С. 2015. Религиозная коммуникация и гегемония масс-медиа, электронный ресурс: http://st-hum.ru/content/petrushkevich-ms-religioznayakommunikaciya-i-gegemoniya-mass-media (доступ 20.08.2017).
Jakobson R. 1976. Poetyka w świetle językoznawstwa, [в:] H. Markiewicz (ред.), Współczesna teoria badań literackich za granicą, т. 2, Kraków: Wydawnictwo Literackie, с. 22–68. Janiec Z. 2006. Komunikacyjny wymiar liturgii, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Makuchowska M. 1995. Styl religijny, [в:] S. Gajda (ред.), Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole: UO IFP, с. 449–473.
Makuchowka M. 1998. Modlitwa jako gatunek języka religijnego, Opole: Wydawnictwo TiT.
Sieradzka-Mruk A. 2016. „Radość i nadzieja, smutek i trwoga” w nabożeństwie drogi krzyżowej. Wybrane aspekty ewolucji dyskursu religijnego w XX wieku na przykładzie leksyki dotyczącej uczuć, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Wierusz Kowalski J. 1973. Język a kult. Funkcja i struktura języka sakralnego, „Studia Religioznawcze PAN”, № 6, с. 9–88.
Wojtak M. 2011. Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, „Teolingwistyka”, № 9.
Zdybicka Z. 1984. Człowiek i religia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
