Arka pamięci? Kilka uwag na marginesie filmów Aleksandra Sokurowa Rosyjska arka i Frankofonia
PDF

Słowa kluczowe

Sokurov
memory
contemporary Russian cinema
Russian Ark
Francofonia

Jak cytować

Pawletko, B. (2020). Arka pamięci? Kilka uwag na marginesie filmów Aleksandra Sokurowa Rosyjska arka i Frankofonia. Studia Rossica Posnaniensia, 45(2), 67–81. https://doi.org/10.14746/strp.2020.45.2.4

Abstrakt

Alexander Sokurov is considered to be a creator who often attempts to settle with the uncomfortable past, at the same time revealing the mechanisms of the functioning of power and politics, including the policy of remembrance. The Russian Ark (2002) and Francofonia (2015), which divides over a dozen years and which seemingly concern two different countries and situations, are no different in this respect. And yet, using the same motif in them, i.e. the motif of the museum, Sokurov in Francofonia returns to events that he could not, for various reasons, deal with in a prior movie. We mean here the role of museums, “silent” witnesses of history. The evacuation of works of art from the Hermitage and the Louvre during the war is a source of pride and an element of the victorious narrative, but in the case of Hermitage it is impossible not to think about the price that the city and its inhabitants paid during their siege. They could not be evacuated as efficiently as the museum collections. And thus the idea of saving valuable works of the Hermitage will be invariably associated with the inept evacuation of the people of Leningrad. And it must be admitted that this is not the first opportunity when it comes to Sokurov to remind the world of the painful wound inflicted on the city of Neva and its inhabitants, not only by the Germans, but also to ask about the price of survival.

https://doi.org/10.14746/strp.2020.45.2.4
PDF

Bibliografia

Ass, Kirill. Narušennoe molčanie. Web. 06.08.2019. https://seance.ru/blog/sokurov-blokada/.

Barskova, Polina. Nastalo vremâ vojti v komnatu blokady. Web. 12.08.2019. https://www.goethe.de/ins/ru/ru/kul/arc/2017/blockade/20915260.html.

Dolin, Anton. „Frankofoniâ” Aleksandra Sokurova: korablekrušenie. Web. 03.09.2019. https://dai-ly.afisha.ru/archive/vozduh/cinema/frankofoniya-aleksandra-sokurova-korablekrushenie/.

Dolin, Anton, Galina Ûzefovič. Rovno 75 let nazad zakončilasʹ blokada Leningrada. Web. 23.08.2019. https://meduza.io/slides/rovno-75-let-nazad-zakonchilas-blokada-leningrada-vot-devyat-filmov-i-knig-o-ney-kotorye-stoit-posmotret-i-prochitat.

Kantor, Ûliâ. „Podvig svoj ežednevnyj vy soveršali dostojno i prosto”. Rossijskaâ gazeta, 9, 2013. Web. 31.08.2019. https://rg.ru/2013/01/18/blokada.html.

Kičin, Valerij. „Uroki Bonaparta. Aleksandr Sokurov: o Frankofonii i o roli muzeev v našej istorii”. Rossijskaâ gazeta, 196,2015. Web. 04.09.2019. https://rg.ru/2015/09/03/sokurov.html.

Koreckij, Vasilij. Aleksandr Sokurov: Napoleon – ubijca. No vse zabyto. Â uveren, čto i s Gitlerom budet to že samoe. Web. 03.09.2019. http://os.colta.ru/cinema/events/details/34403/page2/.

Uvarov, Sergej. Intonaciâ. Aleksandr Sokurov. Moskva, Novoe literaturnoe obozrenie, 2019.

Vakser, Ari. Vakserilʹâ. Web. 22.08.2019. https://people.cs.clemson.edu/~isafro/vakserilya/.

„Vse filʹmy o vojne – bolʹšaâ ložʹ”. Ogonëk, 14, 2009. Web. 06.09.2019. https://www.kommersant.ru/doc/1217259.

Beumers, Birgit, Nancy Condee, red. The Cinema of Alexander Sokurov. London, I.B. Tauris, 2011.

Bilczewski, Tomasz. „Trauma, translacja, transmisja w perspektywie postpamięci. Od literatury do epigenetyki”. Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci. Red. Teresa Szostek, Roma Sendy-ka, Ryszard Nycz. Warszawa, Wydawnictwo IBL PAN, 2013, s. 40–62.

Malarstwo ruin, wykopalisk, katastrof i więzień. Wykład prof. Andrzeja Pieńkosa. Web. 05.09.2019. https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/wydarzenia/malarstwo-ruin-wykopalisk-katastrof-i--wiezien-o-przyjemnych.

Pawletko, Beata. Blokada Leningradu i jej reprezentacje w świetle innych doświadczeń granicz-nych. Katowice, „Śląsk” i SIW, 2016.

Rothberg, Michael. Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji. Przeł. Katarzyna Bojarska. Warszawa, Wydawnictwo IBL PAN, 2015.

Saryusz-Wolska, Magdalena. Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.

Skarga, Barbara. Ślad i obecność. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.

Syska, Rafał. Filmowy neomodernizm. Kraków, Wydawnictwo Avalon, 2014.

Syska, Rafał. „Nostalgia za Tarkowskim. Kino Carlosa Reygadasa i Aleksandra Sokurowa”. Strefa filmu. Kino Andrieja Tarkowskiego. Red. Iwona Anna NDiaye, Marek Sokołowski. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013, s. 357–378.

Tabaszewska, Justyna. „Klisze i prześwietlenia. Braki i naddatki polskiej pamięci”. TekstyDrugie, 6, 2016, s. 375–386.

Tabaszewska, Justyna. „Literatura o pamięci, pamięć w literaturze czy pamięć literatury?”. Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci. Red. Teresa Szostek, Roma Sendyka, Ryszard Nycz. Warszawa, Wydawnictwo IBL PAN, 2013, s. 341–351.

Tomczok, Marta. Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Katowice, Instytut Badań Literackich PAN i UŚ, 2017.

Wojnicka, Joanna. „Kino sowieckie i rosyjskie”. Kino końca wieku. Red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. Kraków, Universitas, 2019, s. 373–421.