Podmiot groteskowy w dramatach Olega Bogajewa
Main Article Content
Abstrakt
The article analyses three dramas written by Oleg Bogayev (The Russian National Postal Service. A Room of Laughter for a Lonely Pensioner; Bashmachkin and Sansara). The purpose of the work was primarily to expose various forms, due to which we can talk about the grotesqueness of the subject, i.e. the relationship I – Others, the violation of the boundary between the categories of significant and signified, subject-object relations, the subject of the act of behaviour and the act of speech as well as the occurrence of the Voice as a separate unit from the subject. The author emphasises the fact that the contemporary figure of the subject has been reduced to the language level and experiences a crisis of self-identification, which in turn leads to the crisis of the drama itself. Comic characters balance between the real and the fantastic world. Their statements are often pictures-simulations, heavily saturated with irony, the grotesque and absurdity.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Baluch, Wojciech, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając. Dyskurs, postać i płeć w dramacie. Kraków, Księgarnia Akademicka, 2002.
- Baudrillard, Jean. Simulacres et Simulation. Paris, Éditions Galilée, 1981.
- Bogaev, Oleg. Bašmačkin. Čudo šineli v odnom dejstvii. Web. 10.08.2019. http://bogaev.narod.ru/doc/bashmachkin.htm.
- Bogaev, Oleg. Russkaâ narodnaâ počta. Komnata smeha dlâ odinokogo pensionera v odnom dejstvii. Web. 10.08.2019. http://bogaev.narod.ru/doc/post.htm.
- Bogaev, Oleg. Sansara. Komediâ v odnom dejstvii. Web. 10.08.2019. http://bogaev.narod.ru/doc/sansara_2011.htm.
- Delez, Žilʹ. Pâtʹ tezisov o psihoanalize. Web. 06.03.2019. https://syg.ma/@nikita-archipov/zhil-die-lioz-piat-tiezisov-o-psikhoanalizie.
- Gončarova-Grabovskaâ, Svetlana. Poètika sovremennoj russkoj dramy (konec XX – načalo XXI v). Minsk, Belorusskij gosudarstvennyj universitet, 2003.
- Kasperski, Edward. „Między poetyką i antropologią postaci. Szkic zagadnień”. Postać literacka: teoria i historia. Red. Edward Kasperski. Warszawa, Wydawnictwo Dydaktyczne Wydziału Polonistyki UW, 1998, s. 9–40.
- Lagoda, Mariâ, Andrej Pavlov. „Grotesknyj subʺekt”. Poètika russkoj dramaturgii rubeža ХХ–ХХI vekov. Sbornik naučnyh statej. Red. Sergej P. Lavlinskij, Andrej M. Pavlov. Kemerovo, Stivès, 2011, s. 291–295.
- Lavlinskij, Sergej, Viktoriâ Malkina, Andrej Pavlov. „Fantastičeskoe kak teoretiko-literaturnaâ i ès-tetičeskaâ kategoriâ. Diskursivno-vizual’nye aspekty”. Grotesknoe i fantastičeskoe v kulʹture: vizual’nye aspekty. Red. Viktoria Malkina. Ekaterinburg, Izdatel’skie rešeniâ, 2017, s. 25–69.
- Mazurek, Halina. Dramaturdzy z Jekaterynburga. „Szkoła” Nikołaja Kolady. Katowice, Wydawnic-two Uniwersytetu Śląskiego, 2007.
- Mięsowska, Lidia. Granie w postmodernizm. Dramaturgia rosyjska na przełomie XX i XXI wieku.Katowice, Oficyna Wydawnicza WW, 2007.
- Mięsowska, Lidia. „Wmartwym świecie żywych przedmiotów. Obraz przestrzeni egzystencjalnej współczesnych Rosjan w twórczości Olega Bogajewa”. Antropologia kultury mieszczańskiej. Prace Interdyscyplinarne. T. IX. Red. Joanna Ławnikowska-Koper, Lucyna Rożek. Częstocho-wa, Wydawnictwo AJD, 2016, s. 181–192.
- Ohman’ska, Beata.Tancuj do upadu, ešʹ, pej i razvlekajsâ! Harakteristika personažej pʹes Olʹ-gi Muhinoj. Web. 02.04.2019. http://rosyjskaruletka.edu.pl/2013/12/11/танцуй-до-упа-ду-ешь-пей-и-развлекайся-2/.
- Petrova, Olga. Tipy ironii v hudožestvennom tekste: konceptualʹnaâ i kontekstualʹnaâ ironiâ. Izvestiâ Saratovskogo universiteta. T. 11, vyp. 3,Ser. Filologiâ. Žurnalistika, 2011. Web. 12.05.2020. https://cyberleninka.ru/article/n/tipy-ironii-v-hudozhestvennom-tekste-kontseptualnaya-i-kon-tekstualnaya-ironiya.
- Pilat, Valenty. V orbite tvorčeskih vliânij Nikolaâ Kolâdy. Web. 02.12.2019. https://journals.kantia-na.ru/upload/iblock/0cf/%D0%9F%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D1%82_387-396.pdf.
- Sarrazac, Jean-Pierre. Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków, Księgarnia Akademicka, 2007.
- Skatov, Nikolaj. Russkaâ literatura XX veka. Prozaiki, poèty, dramaturgi. T. 2. Moskva, Olma-Press Invest, 2006.
- Žurčeva, Ol’ga. „Priroda konflikta v novejšej drame XXI veka”. Novejšaâ drama rubeža XX–XXI vv.: problema konflikta. Samara, Univers grupp, 2009, s. 18–27.