„Перед зарей вас родила земля, погибнете вы раньше звезд вечерних”. Роман-памфлет Юрия Домбровского Обезьяна приходит за своим черепом

Main Article Content

Monika Knurowska

Abstrakt

This article presents the thesis that the novel The ape is coming to pick up its skull (1943) by Yuri Dombrovsky bears the genre features of a pamphlet and the structure of the novel, which is subordinated to a didactic purpose – the work contains a warning against the dehumanization and degradation of culture. The novel aims to ridicule the fascists and their ideology. The narrator’s attitude towards all the fascist protagonists is dominated by irony and sarcasm. The character construction of the fascists is ruled by schematism. The narrator emphasizes the animal element in them. They are compared to an ape who is a caricature hybrid of a human and a monkey. The “monkey” traits and behaviours are highlighted in their portraits. In the novel, the dialogues and disputes of the main opponents serve to expose the cynical demagogy of fascism and its inability to create any universal values.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Knurowska, M. (2021). „Перед зарей вас родила земля, погибнете вы раньше звезд вечерних”. Роман-памфлет Юрия Домбровского Обезьяна приходит за своим черепом. Studia Rossica Posnaniensia, 46(2), 135-146. https://doi.org/10.14746/strp.2021.46.2.10
Dział
Articles

Bibliografia

  1. Âsʹkovska-Rybicka, Regina. „O poètike dilogii Ûriâ Dombrovskogo Hranitelʹ drevnosti, Fakulʹtet nenužnyh veŝej”. Przegląd Rusycystyczny, 1–2, 1999, s. 13–22.
  2. Bykov, Dmitrij. Vremâ potrâsenij. 1900–1950 gg. Moskva, Izdatelʹstvo È, 2018.
  3. Dombrovskij, Ûrij. Obezʹâna prihodit za svoim čerepom. Sobranie sočinenij v šesti tomach. T. 2. Moskva, Izdatelʹskij centr Terra, 1992.
  4. Dziechcińska, Hanna. W krzywym zwierciadle. O karykaturze i pamflecie czasów renesansu. Wrocław, Wydawnictwo PAN, 1976.
  5. Ergalieva, Žadyra. „Literaturnaâ žiznʹ Kazahstana v tvorčestve Ûriâ Dombrovskogo”. Vestnik KazNU. Seriâ filologičeskaâ, 3 (137), 2012, s. 36–40.
  6. Jaśkowska, Regina. „Ostatni klasyk. O twórczości Jurija Dombrowskiego”. Język Rosyjski, 4, 1990, s. 163–167.
  7. Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Warszawa, Wiedza Powszechna, 1990.
  8. Kosenko, Pavel. Ûrij Dombrovskij, hranitelʹ drevnostej. Web. 18.04.2020. http://ermitazh.theatre.ru/people/creators/writers/dombrovsky/15062.
  9. Kozicka, Dorota. „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”. Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego. Kraków, Universitas, 2010.
  10. Krokiewicz, Adam. Zarys filozofii greckiej. Warszawa, Aletheia, 1995.
  11. Less, Aleksandr. Rukopisʹ nahodit avtora. Web. 18.04.2020. https://www.litmir.me/br/?b=588884&p=1.
  12. Lotman, Ûrij. Struktura hudožestvennogo teksta. Moskva, Izdatelʹstvo Iskusstvo, 1970.
  13. Markiewicz, Henryk. Nowe przekroje i zbliżenia. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974.
  14. Porębina, Gabriela. „Widmo faszyzmu w powieści Jurija Dombrowskiego Małpolud przychodzi po swoją czaszkę”. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 11, 1988, s. 87–92.
  15. Šarifova, Salida. „Vzaimodejstvie romana s publicističeskimi žanrami”. Novyj filologičeskij vestnik, 4 (19), 2011, s. 33–48.
  16. Štokman, Igorʹ. „Strela v polete. Uroki biografii Û. Dombrovskogo”. Voprosy literatury, 3, 1989, s. 84–109.
  17. Zajceva, Anisa. Hudožestvennye iskaniâ neoficialʹnoj literatury serediny XX veka. Moskva–Berlin, Directmedia, 2015.
  18. Zajceva, Anisa. „Koncepciâ istorii v antifašistskom romane – predostereženii Obezʹâna prihodit za swoim čerepom”. Puškinskie čteniâ, 20, 2015, s. 107–116.