Музыка в романе Евгения Водолазкина Брисбен
PDF (Русский)

Słowa kluczowe

music descriptions
audibility
sound
affect
eternity

Jak cytować

Kopac, T. (2023). Музыка в романе Евгения Водолазкина Брисбен. Studia Rossica Posnaniensia, 48(1), 23–36. https://doi.org/10.14746/strp.2023.48.1.2

Abstrakt

The author of the article examines the role of music in Evgeny Vodolazkin’s novel Brisbane, analyzing individual manifestations of the widely understood intermediacy. The musical code of the text is expressed in audibility of the sounds the world of the novel is filled with, and in musical ecphrasis (the profession of the protagonist, professional vocabulary and slang, references to musical compositions; descriptions of the world of music through the prism of the characters’ perception). These techniques perform plot and semantic functions, combine two equal plot plans, and constitute the image of the protagonist and other important characters. Fragments with musical ecphrasis have a vivid narrative, emotionally saturated (“moments of explosion”). The main emotional codes (or affects) find expression in the selection of musical compositions that assert the dramatic direction of the narrative. Music in the novel expresses the hero’s inner state, his relationship to the world, and symbolizes the metaphysical breakthrough experienced by the hero: from love and sound, to silence and eternity.

https://doi.org/10.14746/strp.2023.48.1.2
PDF (Русский)

Bibliografia

Bruzgene, Ruta. „Literatura i muzyka: o klassifikaciâh vzaimodejstviâ”. Vestnik Permskogo universiteta, 6, 2009, s. 93–99.

Bukovskaâ, Arina. Recenziâ na knigu „Brisben” Evgeniâ Vodolazkina. Web. 20.06.2021. https://www.livelib.ru/critique/post/39714-arina-bukovskaya-retsenziya-na-knigu-brisben-evgeniya-vodolazkina.

Dekart, Rene. „Strasti dusi”. Rene Dekart. Izbrannye proizvedeniâ. Moskva, Gosudarstvennoe izdatelʹstvo političeskoj literatury (Politizdat), 1950, s. 593–701.

Evgenij Vodolazkin: â stroû romany kak dialog s čitatelem [Intervʹû]. Web. 28.06.2021. https://weekend.rambler.ru/items/34707114-evgeniy-vodolazkin-ya-stroyu-romany-kak-dialog-schitatelem/.

Evgenij Vodolazkin: „Muzyka – èto narkotik pokrepče kofe” [Intervʹû v radio „Orfej”]. Web. 28.06.2021. https://www.youtube.com/watch?v=QJscveVXeW4.

Geller, Leonid. „Voskrešenie ponâtiâ, ili Slovo ob èkfrasise”. Èkfrasis v russkoj literature: sb. tr. Lozan. simp. Red. Leonid Geller. Moskva, MIK, 2002, s. 5–22.

Gorbenko, Aleksandr. „Voskrešenie i ubijstvo slovom: metamorfozy žiznetvorčestva v proze Evgeniâ Vodolazkina”. Wybitni pisarze współczesnej literatury rosyjskiej II. Red. Anna Skotnicka, Janusz Świeży. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019, s. 83–95.

Górski, Konrad. „Muzyka w opisie literackim”. Muzyka w literaturze. Red. Andrzej Hejmej. Kraków, Universitas, 2002, s. 259–283.

Gudin, Denis. „Literaturnye istoki obraza utoplennicy v romanah E.G. Vodolazkina”. Èkologiâ âzyka i reči: materialy VIII Meždunarodnoj naučnoj konferencji. Red. Tatʹâna Mahračëva. Tambov, Izdatelʹskij dom „Deržavinskij”, 2019, s. 259–262.

Hruŝëva, Nastasʹâ. Metamodern v muzyke i vokrug neë. Moskva, Gruppa Kompanij „RIPOL klassik”, 2021.

Koda (1). Web. 28.06.2021. https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/973306.

Koda (2). Web. 28.06.2021. http://www.music-dic.ru/html-music-enc/k/3788.html.

Kononova, Inna. „O tipah transformacii struktury lingvokulʹturnyh konceptov v ramkah individualʹnoavtorskoj konceptosfery teksta”. Vestnik LGU im. A.S. Puškina, 1, 2015, s. 138–149.

Lupenko, Elena. Čto takoe sinesteziâ. Web. 03.09.2021. https://postnauka.ru/faq/50745.

Mahov, Aleksandr. Musica literaria: Ideâ slovesnoj muzyki v evropejskoj poètike. Moskva, Intrada, 2005.

Nikolina, Nataliâ, Zoâ Petrova. „Obraznoe pole «muzyka» v romane E. Vodolazkina Brisben”. Russkaâ rečʹ, 4, 2021, s. 108–119.

Scher, Steven Paul. „Notes toward a Theory of Verbal Music”. Comparative Literature, 22 (2), 1970, s. 147–156. DOI: https://doi.org/10.2307/1769758

Sidor, Monika. „Od kulturowego pojmowania przestrzeni ku rozważaniom o wieczności. Dyskurs przestrzenny w powieści Brisbane Jewgienija Wodołazkina”. Studia Rossica Posnaniensia, 46 (2), 2021, s. 79–91. DOI: https://doi.org/10.14746/strp.2021.46.2.6

Sidorova, Anna. Intermedialʹnaâ poètika ssovremennoj otečestvennoj prozy (literatura, živopisʹ, muzyka). Avtoref. dis. […] kand. filol. nauk. Barnaul, Izdatelʹstvo AltGU, 2006.

Sohareva, Tatʹâna. Rasskaži mne pro Аvstraliû. Web. 20.06.2021. https://www.livelib.ru/critique/post/39244-rasskazhi-mne-pro-avstraliyu.

Solovʹeva, Elena. „«Muzykalʹnyj kod» i «muzykalʹnyj èkfrasis»”. STEPHANOS, 2 (16), 2016, s. 119–128.

Šestakov, Vâčeslav. Ot ètosa k afektu. Moskva, Muzyka, 1975.

Ûzefovič, Galina. Roman v tri oktavy. Web. 23.06.2021. https://www.livelib.ru/critique/post/39102-roman-v-tri-oktavy.

Vodolazkin, Evgenij. Aviator. Moskva, Izdatelʹstvo AST, 2021.

Vodolazkin, Evgenij. Brisben. Moskva, Izdatelʹstvo AST, 2019.