Abstrakt
The text presents deliberations on Russia by Louis Philippe de Ségur, a French diplomat, who spent almost five years in Petersburg at the court of Catherine the Great. Against the background of his intricately crafted missionary strategy, whose aim was to sign a trade treaty with Russia, Ségur draws a distinctive portrait of the tsarina and her favourite, Potiomkin, skilfully smuggling in a criticism of their reformation activities. Exposing the delusion of Russia’s civilization progress, “the country of dumb obedience and anarchy” whose nation, superficially absorbing European customs, is still plunged into slavery, he simultaneously revisits “the Russian mirage”.Bibliografia
Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, t. 2, Warszawa 2005.
Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Warszawa 2005.
Billington J. H., Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przekład J. Hunia, Kraków 2008.
Custinede Astolphe, Rosja w roku 1839, przekład P. Hertz, t. 2, Warszawa 1995. Dusza polska i rosyjska (od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna), red. A. de Lazari, Warszawa 2004.
Forycki R., Droga do Rosji. Spór o Imperium carów (1761–1839), Warszawa 2013.
Heller M., Historia Imperium Rosyjskiego, przekład E. Melech, T. Kaczmarek, Warszawa 2002.
Hercen A., Eseje filozoficzne. Rosja i stary świat, przekład W. Bieńkowska, t. 2, Warszawa 1966.
Kiślak E., Car-Trup i Król-Duch. Rosja w twórczości Słowackiego, Warszawa 1991.
Pipes R., Własność a wolność, przekład L. Niedzielski, Warszawa 2000.
Артемова B. B., Культура России глазами посетивших ее французов (последняя треть XVIII века), Москва 2000.
Записки Графа Сегюра О Пребыванiи Его Въ Россiи Въ Царствованiе Екатерины II 1785– 1789, Cанкт-Петербургъ 1865.
Каменский А. Б., Шарль Массон. „Секретные записки о России”, „Вопросы истории” 2001, № 1, s. 169–170.
Кaррерд’ Aнкос Е., Екатерина II. Золотой век в истории России, пер. O. Д. Чехович, Москва 2006.
Кaррерд’Aнкос Е., Императрица и аббат: Неизданная литературная дуэль Екатерины II и аббата Шаппа д’Oтероша, пер. O. A. Павловская, Москва 2005.
Ключевский В. О., Исторические портреты, Москва 1991.
Ключевский В. О., Русская история. Полный курс лекций, т. 3, Ростов-на-Дону 2000.
Кондаков И. В., История культуры России, Москва 2003.
Массон Ш.-Ф., Секретные записки о России времен царствования Екатерины II и Павла I, ред. Е. Э. Лямина, Е. Е. Пастернак, Москва 1996.
Павленко Н. И., Екатерина Великая, Москва 2006.
Платонов С. Ф., Полный курс лекций по русской истории, Санкт-Петербург 2000.
Россия XVIII века глазами иностранцев, ред. Ю. А. Лимонова, Ленинград 1989.
Семенникова Л. И., Россия в мировом сообществе цивилизаций, Москва 2009.
Устинов Д. В., Веселова А. Ю., Утопия как деятельность в русской культуре II половины XVIII века, „Вестник Cанкт- етербургского университета. История, языкознание” 1998, № 1, s. 77–85.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).