Abstrakt
The paper analyses Irina Mamayeva’s short stories and tales that show the life in Russian rural areas during a dozen or so years following perestroika, and point out its influence on both individual life and that of a village community as a group. The picture of the rural areas in the 1990s and at the beginning of the 21st century is pessimistic, filled with images of dilapidating houses, companies being shut down, lack of transport connections. This material destruction is accompanied by the spiritual degradation of the inhabitants: poverty, unemployment, mutual aggression and the feeling of being abandoned by the previous system.Bibliografia
Игрунова Н. 2007. „Я хочу рассказать вам...”. Книги 2006 года: личный выбор. „Дружба народов”, nr 1, źródło elektroniczne: http://magazines.russ.ru/druzhba/2007/1/ia14.html (dostęp 7.09.2017).
Мамаева И. 2005. Ленкина свадьба, „Дружба народов”, nr 6, źródło elektroniczne: http://magazines.russ.ru/druzhba/2005/6/ma7.html (dostęp 11.09.2017).
Мамаева И. 2006. Земля Гай, „Дружба народов”, nr 11, źródło elektroniczne: http://magazines.russ.ru/druzhba/2006/1/ma4-pr.html (dostęp 9.09.2017).
Мамаева И. 2010. Бутыль, „Дружба народов”, nr 9, źródło elektroniczne: http://magazines.russ.ru/druzhba/2010/9/ma4.html (dostęp 12.09.2017).
Мерзлов A. 2016. С момента перестройки в России по разным оценкам полностью исчезли от 20 до 30 тысяч сельских населенных пунктов, źródło elektroniczne: https://otr-online.ru/programmi/segodnya-v-rossii-27580/vimirayuschie-derevni-cherez-63181. html (dostęp 7.09.2017).
Микоян A. 2016. Есть ли в современной России деревенская проза?, źródło elektroniczne: http://mediastancia.com/articles/4165/ (dostęp 7.09.2017).
Прилепин З. Ирина Мамаева. Настоящий писатель по определению наивен, źródło elektroniczne: http://zaharprilepin.ru/ru/litprocess/intervju-o-literature/irina-mamaeva-nastoyaschii-pisatel-po-opredeleniju-naiven.html (dostęp 7.09.2017).
Шипилов A. 2012. „Старость” в прошлом и настоящем, „Аналитика культурологии”, nr 1, źródło elektroniczne: https://cyberleninka.ru/article/n/starost-v-proshlom-i-nastoyaschem (dostęp 11.09.2017).
Conquest R. 2002. Uwagi o spustoszonym stuleciu, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Eberhardt P. 2013. Sytuacja demograficzna Federacji Rosyjskiej na przełomie XX i XXI wieku, [w:] A. Mironowicz (red.), Wprowadzenie do studiów wschodnioeuropejskich, t. 3: Rosja, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 57–86.
Fast P. 2010. Rozumem Rosji nie ogarniesz…, Mikołów: Instytut Mikołowski.
Nie mordujmy się. Z Andrzejem Lederem, filozofem kultury i psychoterapeutą rozmawia Grzegorz Sroczyński. 2015. „Duży Format”, 7.05.2015.
Olesna J. 2016. Фольклорный образ старости как культурный код, „Slavica Wratislaviensia”, nr CLXIII, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
