Abstract
The paper is an attempt to present the ways of verbalization of emotions in Russian critical texts. The material shows examples of verbalization in two aspects of analysis: in first part the material has been divided into five groups and focused on the grammatical characteristics of the examples, in second part the author of the article attempts to compare the descriptions of emotions written in music score with examples of verbalization used in critical texts on music. The studied material shows a variety of ways of verbalization of emotions in analyzed textsReferences
Бразговская Е. Е. 2014. Вербализация музыки как межсемиотический перевод, „Критика и семиотика”, nr 1, s. 30–47.
Должанский А. Н. 1964. Краткий музыкальный словарь, Ленинград: Музыка.
Евгеньева А. П. (red.) 2001. Словарь синонимов русского языка, Москва: Астрель.
Иорданская Л. Н. 1970. Попытка лексикографического толкования группы русских глаголов со значением чувства, [w:] Машинный перевод и прикладная лингвистика, вып. 13, Москва: Изд-во Московского педагогического института иностранных языков имени Мориса Тореза, s. 3–26.
Караулов Ю. Н., Черкасова Г. А., Уфимцева Н. В., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. 2002. Русский ассоциативный словарь, t. I, Москва: Астрель. Шаховский В. И. 2008. Лингвистическая теория эмоций, Москва: Гнозис.
Avison Ch. 1775. An Essay on Musical Expression, London: Lockyer Davis.
Biłas-Pleszak E. 2005. Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Borek M. 1999. Predykaty wyrażające dyskomfort psychiczny w języku rosyjskim w konfrontacji z językiem polskim, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Fubini E. 1997. Historia estetyki muzycznej, Kraków: Musica Iagellonica.
Gawarkiewicz R., Pietrzyk I., Rodziewicz B. 2008. Polski słownik asocjacyjny, Szczecin: Print Group.
Grabias S. 1997. Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Jęczeń U. 2008. Lingwistyczne sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych, [w:] A. Błachnio, A. Przepiórka (red.). Bliżej emocji II, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Langer S. K. 1976. Nowy sens filozofii. Rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Libanus J. 1519. De Musicae Laudibus Oratio seu adhortatio, Kraków: Jan Helicz, źródło elektroniczne: http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadataid=7006&from=publication (dostęp 26.09.2017).
Mika B. 2007. Muzyka jako znak (w kontekście analizy paradygmatycznej), Lublin: Polihymnia. Nowakowska-
Kempna I. 1995. Konceptualizacja uczuć w języku polskim, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Reiss J. W., Śledziński S. 1960. Mała encyklopedia muzyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Reykowski J. 1992. Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rousseau J.-J. 1780–1789. Dictionnaire de musique. Collection complète des oeuvres, vol. 9, Genève: Paul Moultou et du Peyron, źródło elektroniczne: https://www.rousseauonline.ch/pdf/rousseauonline-0068.pdf (dostęp 26.09.2017)
Schweitzer A. 1972. Jan Sebastian Bach, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Wierzbicka A. 1999. Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals (Studies in Emotions and Social Interaction), Cambridge: Cambridge University Press.
License
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
