Abstract
The article presents the interpretation of two Russian films, Travelling with Pets by Vera Storozheva and Taxi Blues by Pavel Lungin, from the point of view of the category of nostalgia. The article shows that the heroes of both artistic texts function in the hybrid reality, the collapse of the old world accompanies their search for the wholeness and new identity. Travelling with Pets emphasizes the spatial dimension of the experience, whereas Taxi Blues transforms it into the vision of the relationship with time, the continuum of past, present and future, which corresponds with the triad: history-memory-nostalgia.References
Бакина Т. В. 2014. Образ прошлого и ностальгичeское переживание в кинематографе, Москва: Издательский дом Высшей школы экономики.
Каспэ И. 2008. Съесть прошлое. Идеология и повседневность гастрономической ностальгии, [w:] А. М. Никулин, Пути России: культура – общество – человек, Москва: Логос.
Appadurai A. 1996. Modernity at Large, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Boym S. 2001. The Future of Nostalgia, źródło elektroniczne: https://sculptureatpratt.files.wordpress.com/2015/07/svetlana-boym-the-future-of-nostalgia.pdf (dostęp: 19.05.2017).
Czapliński P. 2001. Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Davis F. 1979. Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia, New York: Free.
Hutcheon L. 2000. Irony, Nostalgia, and the Postmodern, źródło elektroniczne: http://www.library.utoronto.ca/utel/criticism/hutchinp.html (dostęp: 19.05.2017).
Jameson F. 1982. Postmodernism and Consumer Society, źródło elektroniczne: http://art.ucsc.edu/sites/default/files/Jameson_Postmodernism_and_Consumer_Society.pdf (dostęp: 19.05.2017).
Maier Ch. S. 1999. The End of Longing? Notes toward a History of Postwar German National Longing, [w:] J. S. Brady, B. Crawford, S. E. Wiliarty (red.) The Postwar Transformation of Germany: Democracy, Prosperity, and Nationhood, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Monastireva-Ansdell E. 2008. One Size Does Not Fit All: Trains, Fashions, Mammals, and the Meaning of Life in Vera Storozheva’s “Traveling with Pets”, źródło elektroniczne: http://www.kinokultura.com/2008/19r-puteshestvie.shtml (dostęp: 19.05.2017).
Pickering M., Keightley E. 2006. The Modalities of Nostalgia, „Current Sociology”, t. 54, nr 6.
Seckler D. A. 2009. Engendering Genre: the Contemporary Russian Buddy Film, źródło elektroniczne: http://d-scholarship.pitt.edu/10213/1/Diss_Seckler_2009.pdf (dostęp: 19.05.2017).
Yang G. 2003. China’s Zhiqing Generation: Nostalgia, Identity, and Cultural Residence in the 1990s, „Modern China”, t. 29, nr 3.
Zamarajewa A. 2014. „W poszukiwaniu utraconych obrazów. Nostalgia postsowiecka w polityce symbolicznej Rosji”, Warszawa [praca doktorska].
Žižek S. 2011. Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.