Abstrakt
The article focuses on an interpretation of Andrei Zvyagintsev’s film Leviathan in the context of the Leviathan myth. The film was inspired by the Book of Job and the philosophical treatise called Leviathan or The Matter, Form and Power of a Common Wealth Ecclesiasticall and Civil written by Thomas Hobbes in 17th century. The article starts with an explanation of the possible meanings of the symbol of Leviathan in various cultural and historical traditions, including the Bible and Hobbes’s book. The background is then expanded further in the interpretation of selected shots from the film, which show that the artistic text of the Russian director can be perceived as a universal parable of human life.Bibliografia
Андрей Звягинцев: Сильнейшая реакция ненависти к „Левиафану” — просто нежелание смотреть в зеркало. Интервью Ксении Cоколовой с Андреем Звягинцевым, [в:] электронный ресурс: http://snob.ru/selected/entry/87969/page/2 (01.09.2015).
Лосев А.Ф., Диалектика мифа, Москва 2000.
Лотман Ю.М., Минц З.Г., Мелетинский Е.М., Литература и мифы, [в:] электронный ресурс: http://philologos.narod.ru/myth/litmyth.htm (12.09.2015).
Погребная Я.В., Актуальные проблемы современной мифопоэтики, Москва 2011, [в:] электронный ресурс: http://www.niv.ru/doc/pogrebnaya-aspekty-mifopoetiki/
index.htm (15.09.2015).
Фудель С., О темном двойнике Церкви, [в:] электронный ресурс: http://www.pravmir.
ru/o-temnom-dvojnike-cerkvi/ (01.09.2015).
Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2008.
Eco U., Czytanie świata, przeł. M. Woźniak, Kraków 1999.
Eliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1970.
MacFarquhar N., Russian Movie ‘Leviathan’ Gets Applause in Hollywood but Scorn at Home, “New York Times” 2015, January 27, с. A1.
Santos Aquino R., Spotlight on Contemporary Russian Cinema: Of Lands and Families Remote in the Films of Andrey Zvyagintsev, [в:] электронный ресурс: http://nextprojection.
com/2012/05/19/spotlight-on-contemporary-russian-cinema-of-lands-and-familiesremote-in-the-films-of-andrey-zvyagintsev/3/(20.08.2015).
Schmitt C., Lewiatan w teorii państwa Thomasa Hobbesa. Sens i niepowodzenie politycznego symbolu, przeł. M. Falkowski, Warszawa 2008.
Toporow W., Miasto i mit, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 2000.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).