Abstrakt
This article is an attempt to answer the question of what nostalgia is in music. The author makes a distinction between the emotions of the author, the performer and the recipient as well as the emotional qualities of the work itself. She also tries to describe the means of artistic expression that foster the impression of nostalgia in music.Bibliografia
Bouwsma O. K. 1950. The Expression Theory of Art, [w:] M. Black, E. Cliffs (red.), Philosophical Analysis, Ithaca: Cornell University Press.
Budd M. 2014. Muzyka i emocje, przeł. R. Kasperowicz, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Cooke D. 1959. The Language of Music, Oxford: Oxford University Press.
Encyklopedia muzyczna. 1984. Hasło: Chopin Fryderyk, opr. M. Tomaszewski, Kraków: PWN.
Foltyn A. 2013. Neurobiologiczne podstawy postrzegania konsonansu i dysonansu w muzyce, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Guczalski K. 2015. Emocje w muzyce. Hanslick i jego fałszywy zwolennik, „Res Facta Nova”, nr 16 (25), s. 35–52.
Ingarden R. 1966. Studia z estetyki, t. II, Warszawa: PWN.
Piotrowicz P. 2016. Grzegorz Turnau: czasy są zawsze dzisiejsze. Wywiad, „Magazyn O!Kultura”, nr 48, źródło elektroniczne: https://muzyka.onet.pl/wywiady/grzegorz-turnau-czasy-sa-zawsze-dzisiejsze-wywiad/fg5kzt (dostęp: 22.01.2019).
Podlipniak P., Przybysz P. 2013. Sztuka, mózg, muzyka: perspektywy neuroestetyki muzyki, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Przybysz P. 2013. Emocje muzyczne i ich estetyczne modyfikacje, [w:] M. Bogucki, A. Foltyn, P. Podlipniak, P. Przybysz, H. Winiszewska (red.), Neuroestetyka muzyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Schopenhauer A. 1994. Świat jako wola i przedstawienie, t. I, przeł. J. Garewicz, Warszawa: PWN.
Scruton R. 1998. Art and Imagination: A Study in the Philosophy of Mind, South Bend (IN): St. Augustine’s Press. Singer J. L. 1975. The Inner World of Daydreaming, New York: Harper & Row.
Stróżewski W. 2002. Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków: Universitas.
Taruffi L., Koelsch S. 2014. The Paradox of Music-Evoked Sadness: An Online Survey. „PLoS ONE”, nr 9 (10), źródło elektroniczne: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0110490 (dostęp: 22.01.2019).
Zangwill N. 2004. Against Emotion: Hanslick Was Right About Music, „British Journal of Aesthetics”, nr 1, źródło elektroniczne: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/44.1.29 (dostęp: 22.01.2019).
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
