Abstrakt
The article proposes a look at contemporary neopoganism as a phenomenon that can be described in the context of postcolonial studies. However, analyzing neopaganism through the prism of the classic postcolonial terms seems to be insufficient to the author. Therefore, he proposes to supplement it with the concept of nostalgia. He also disagrees with the view that neopaganism is the part of the postmodern trend of contemporary culture.Bibliografia
Алексеев В. Русское неоязычество, źródło elektroniczne: http://www.apologetika.ru/win/index.php3?razd=1&id1=25&id2=226 (dostęp 16.10.2017).
Бесков А. 2015. Язычество восточных славян. От древности к современности, Нижний Новгород: НГПУ.
Кавыкин О. 2007. Родноверы. Самоидентификация неоязычников в современной России, Mocква: Институт Африки РАН.
Шнирельман В. 2015. Арийский миф в современном мире, Москва: Новое литературное обозрение.
Яшин В. 2014. Патриотическое и космополитическое в русском неоязычестве (на примере мотива утраченной прародины), [w:] О. Шиманская (red.), Религии России: проблемы социального служения и патриотического воспитания, Нижний Новгород: ФГБОУ ВПО НГЛУ, źródło elektroniczne: http://www.ssa-rss.ru/files/File/PublikaciiROS/Shimanskaya.%20Religii%20Rossii_Problemy%20socialnogo%20sluzheniya%20i%20patrioticheskogo%20vospitaniya.pdf (dostęp 29.11.2017).
Bukowska-Pastwa A. 2011. Być poganką: być poganinem: odrodzenie neopogańskie we współczesnej Polsce, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne”, nr 5.
Descombes V. 1996. To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej (1933–1978), tłum. B. Baniasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Spacja. Gieysztor A. 2016. Mitologia Słowian, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Janion M. 2016. Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kulas D. 2000. Koncepcja prawdy według Richarda Rorty’ego, „Pisma Humanistyczne”, nr 2, źródło elektroniczne: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pisma_Humanistyczne/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2-s33-39/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2-s33-39.pdf (dostęp 17.11.2017).
Nieroba E., Czerner A., Szczepański M. S. 2009. Między nostalgią a nadzieją. Dziedzictwo kulturowe jako dyskursywny obszar rzeczywistości społecznej, [w:] E. Nieroba, A. Czerner, M. S. Szczepański (red.), Między nostalgią a nadzieją. Dziedzictwo kulturowe w ujęciu interdyscyplinarnym, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, źródło elektroniczne: http://www.dziedzictwo.uni.opole.pl/biblioteka/docs/publikacje/Miedzy_nostalgia_a_nadzieja.pdf (dostęp 19.10.2017).
Okraska R. 2001. W kręgu Odyna i Trygława. Neopoganizm w Polsce i na świecie (zarys problematyki), Biała Podlaska: Rekonkwista.
Skórczewski D. 2012. Melancholia dyskursu kresoznawczego, „Porównania”, nr 11.
Sosnowska D. 2012. Ograniczenia i możliwości krytyki postkolonialnej, „Historyka”, t. 42.
Sowa J. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas.
Strutyński M. 2014. Neopogaństwo, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Szczepański T. 2009. Ruch zadrużny i rodzimowierczy w PRL w latach 1956–1989, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 4.
Tötösy de Zepetnek S. 1995. Postcolonialities: „The Other”, the System and a Personal Perspective, or This (Too) is Comparative Literature, „Canadian Review of Comparative Literature”, nr 22/3–4.
Witkowska A. 1969. Recenzja książki Juliana Maślanki „Zorian Dołęga Chodakowski, jego miejsce w kulturze polskiej i wpływ na polskie piśmiennictwo romantyczne”, „Pamiętnik Literacki”, nr 3.
Zaczkowska A. 2009. Wpływ neopogan na kulturę popularną w Rosji. Nurty neopogańskie w sztukach plastycznych, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 4.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
