Abstrakt
Życie ludzkie jest zagrożone. We współczesnym świecie dochodzi do konfrontacji pomiędzy „kulturą życia” i „kulturą śmierci”. Jak w tym kontekście powinien zachować się człowiek?
Winien on opowiedzieć się po stronie życia. Taka postawa wynika z prawdy, że twórcą życia ludzkiego i jego natury jest sam Bóg. Człowiek jako mężczyzna i kobieta otrzymał szczególne powołanie do życia w małżeństwie i rodzinie. To w nim ma dokonywać się tworzenie wspólnoty życia i miłości. Małżeństwo bowiem jest fundamentem dla rodziny. Rodzicielstwo z kolei winno być owocem wzajemnego osobowego obdarowania małżonków oraz ich współdziałania z Bogiem Stwórcą. Decyzja rodzicielska natomiast winna być wewnętrznym elementem małżeńskiego dialogu.
Realizacja Bożego zamysłu wobec małżeństwa i rodziny prowadzi do szacunku dla ludzkiego życia oraz odpowiedzialności za nie.
Bibliografia
Bajda J., Powołanie małżeństwa i rodziny, w: Teologia małżeństwa i rodziny, t. 1, red. K. Majdański, Warszawa 1980, s. 7-156.
Bajda J., Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.
Baniak J., Dialog w małżeństwie i rodzinie jako czynnik więzi i trwałości wspólnotowej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 14 (2003), s. 175-212.
Biel S., Komunikacja małżeńska kluczem wychowania do dialogu – sprawozdanie z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 29/3 (2013), s. 33-56.
Bohdanowicz A., Odpowiedzialne rodzicielstwo według papieża Pawła VI we współczesnym nauczaniu moralnym Kościoła, „Teologia i Moralność” 2(20) 2016, s. 181-190.
Braun-Gałkowska M., Dialog w rodzinie, „Pedagogia Christiana” 1(25) 2010, s. 161-173.
Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej, Kraków 1990.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym 1981.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Rzym 1995.
Kluz M., Słomka A.S., Małżeństwo jako wyraz pełnej realizacji miłości między mężczyzną a kobietą, w: Rodzina między płacą a pracą. Refleksja nad społeczną myślą encykliki Laborem exercens Jana Pawła II, red. R. Kantor, M. Kluz, J. Młyński, Kraków 2016, s. 273-300.
Laskowski J., Małżeństwo wspólnotą miłości, Warszawa 1993.
Paweł VI, Encyklika Humanae vitae, Rzym 1968.
Pryba A., Planowanie rodziny a więź małżeńska, Olsztyn 2002.
Ryś M., Konfl ikty w rodzinie niszczą czy budują?, Warszawa 1994.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudum et spes, Rzym 1965.
Sujak E., Małżeństwo pielęgnowane, Katowice 1989.
Sujak E., Wprowadzenie, w: T. Kramarek, Naturalne planowanie rodziny i jego biologiczne uwarunkowania, Poznań 1997, s. 9.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).