Kreatywne sumienie w Amoris laetitia?
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 13, nr 1(23), rok 2018, tytuł Spór wokół interpretacji "Amoris laetitia"
PDF

Słowa kluczowe

adhortacja apostolska Amoris laetitia
papież Franciszek
tradycja
kreatywne sumienie

Jak cytować

Bortkiewicz, P. (2018). Kreatywne sumienie w Amoris laetitia?. Teologia I Moralność, 13(1(23), 61–75. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.4

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy adhortacja apostolska Amoris laetitia papieża Franciszka jest przejawem kreatywnego sumienia. W związku z powyższym scharakteryzowano pojęcie i istotę tzw. „sumienia kreatywnego”, następnie - zgodnie z duchem nauczania biskupa Rzymu – nakreślono status małżeństwa chrześcijańskiego we współczesnym świecie i wreszcie skonfrontowano aktualne nauczanie z tradycyjną wizją sumienia. Z uwagi na brak autorskiego komentarza do uwag i kwestii podnoszonych przez czytelników dokumentu uprawnione staje się mówienie o tym, że dokument dopuszcza takie możliwości interpretacyjne, które wskazują na kreatywną rolę sumienia. Jest to rola uwidoczniona w tak zwanej „nowej teologii moralnej” po Soborze Watykańskim II. Trudno uznać zatem obecnie prezentowaną interpretację Amoris laetitia za wyraz „hermeneutyki ciągłości”, a także za nauczanie wyrastające z tradycji tomistycznej.

https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.4
PDF

Bibliografia

Nauczanie Kościoła

Benedykt XVI (2012), Przemówienie podczas VII Światowego Spotkania Rodzin, Mediolan (2 czerwca 2012), „L’Osservatore Romano” nr. 7-8, s. 23.

Franciszek (2016), Adhortacja apostolska Amoris laetitia, Wrocław 2016.

Franciszek (2013), Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, [24 listopada 2013], „Acta Apostolicae Sedis” 105 [2013], s. 1038.

Jan Paweł II (1981), Adhortacja apostolska Familiaris consortio (22 listopada 1981), „Acta Apostolicae Sedis” 74 (1982), s. 186.

Jan Paweł II (1993), Encyklika Veritatis splendor [...] do wszystkich biskupów Kościoła katolickiego o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła. Watykan 1993, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 705-838.

Katechizm Kościoła katolickiego (1994), Poznań.

Sobór Watykański II (2002), Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań, s. 526-606.

Sobór Watykański II (2002), Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań, s. 288-301. (DFK)

Literatura pomocnicza

Böckle F. (1995), Existentialetik, w: Lexikon für Theologie und Kirche, red. W. Kasper, Bd. 3 Freiburg, s. 1301-1304.

Buttiglione R. (1993), Dar ciała darem osoby. Autonomia sumienia wobec autonomii prawdy. Uwagi dotyczące wybranych aspektów współczesnego sporu o encyklikę „Humanae vitae”, w: Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania. O Jana Pawła II teologii ciała, red. T. Styczeń, Lublin, s. 113-174.

Chiavacci E. (1969), La legge naturale ieri e oggi, w: Nuove prospettive di morale coniugale, Brescia, s. 73-82.

Deklaracja Kolońska przeciw ubezwłasnowolnieniu za katolicyzmem otwartym (1992), „Emaus” nr 2(15), s. 54.

Górnicka-Kalinowska J. (1993), Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa.

Jurczyk B. (1994), Wolność – sumienie – prawda w świetle encykliki Veritatis splendor. Krytyczna ocena koncepcji „kreatywnego” sumienia, w: Nie lękać się prawdy. Encyklika Veritatis splendor, red. P. Morciniec, Opole, s. 53-77.

Piana P. (1981), O hermeneutykę decyzji etycznej, „Communio” R. 1 nr 3, s. 23-38.

Ratzinger J. (1991), Prawda i sumienie, „Ethos” 4 nr 3/4, s. 171-184.

Rosik S. (1992), Rozpoznanie wezwania moralnego przez sumienie, w: S. Rosik, Wezwania i wybory moralne. Refleksje teologicznomoralne, Lublin, s. 163-191.

Seifert J. (1995), Blask prawdy jako fundament działania moralnego. O encyklice papieża Jana Pawła II „Veritatis splendor”, w: Jan Paweł II, Veritatis splendor. Tekst i komentarze, red. A. Szostek, Lublin, s. 169-188.

Sobór Watykański II (2002), Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, s. 288-301.

Styczeń T. (1984), Kryzys w teologii moralnej, „Roczniki Filozoficzne” t. 32, z. 2, s. 49-52.

Tomasz z Akwinu (1980), Suma Teologiczna, t. 6: Człowiek, London.

Publikacje w wersji elektronicznej

Franciszek przekonuje o tomistycznych inspiracjach „Amoris laetitia”, https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/ktualnosci-papieskie/art,6197,franciszek-przekonuje-o-tomistycznych-inspiracjach-amoris-laetitia.html [dostęp: 14.02.2018].

Kasper W. (2014), Droga miłosierdzia, „Tygodnik Powszechny” 24.03, https://www.tygodnikpowszechny.pl/node/22304 [dostęp: 14.02.2018].

[Kasper W.], Przeczytaj całe przemówienie kard. Kaspera, które wywołało burzę w Watykanie, http://www.news.wkopi.pl/show/kopia-sfotografowanej-strony/?i=a0c3196ccd742a1e8f87e22c3bc5f80421135db27fbfa9d946090dfc7eb66d47 [dostęp: 14.02.2018].

Schneider A., „Amoris laetitia” – potrzeba wyjaśnienia, http://www.m.pch24.pl/Informacje/informacja/id/42990 [dostęp: 14.02.2018].