Miejsce Hipokratesa i Samarytanina we współczesnej medycynie, czyli etyczna formacja pracownika służby zdrowia w świetle Nowej Karty Pracowników Służby Zdrowia
PDF

Słowa kluczowe

przysięga Hipokratesa
Dobry Samarytanin
etyka lekarska
formacja sumienia

Jak cytować

Bartoszek, A. (2019). Miejsce Hipokratesa i Samarytanina we współczesnej medycynie, czyli etyczna formacja pracownika służby zdrowia w świetle Nowej Karty Pracowników Służby Zdrowia. Teologia I Moralność, 14(1(25), 107–120. https://doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.7

Abstrakt

Wydana przez Papieską Radę ds. Służby Zdrowia Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia przywołuje we wstępie i w zakończeniu Przysięgę Hipokratesa. Podobnie we wstępie przypomina o ewangelicznej przypowieści o dobrym Samarytaninie. Niniejszy artykuł wykazuje, że w przywołaniach tych nie chodzi o zwykłe przypomnienie tych ważnych dla etyki lekarskiej starożytnych tekstów. Zacytowanie Przysięgi Hipokratesa oraz przypowieści o dobrym Samarytaninie wskazuje na ich aktualność. Te powszechnie znane teksty syntetyzują wiele szczegółowych zagadnień poruszanych przez bioetykę i etykę lekarską, wnikliwie omówionych w Nowej Karcie, a także, co chyba jest najważniejsze, wytyczają drogę formacji sumienia pracowników służby zdrowia, która winna przebiegać dwutorowo: poprzez refleksję etyczną, dokonywaną na płaszczyźnie rozumowej oraz poprzez zgłębianie na płaszczyźnie wiary przesłania moralnego, płynącego z objawienia chrześcijańskiego, a wyjaśnianego i głoszonego przez nauczanie Kościoła.

https://doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.7
PDF

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Dokumenty Kościoła

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae (25.03.1995), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_

pawel_ii/encykliki/evangelium_1.html [dostęp: 31.08.2019].

Benedykt XVI, Encyklika Spe salvi (30.11.2007), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_

xvi/encykliki/spe_salvi-30112007.html [dostęp: 31.08.2019].

Franciszek, Przemówienie na konferencji poświęconej projektowi duszpasterskiemu „Evangelii gaudium”

(19.09.2014), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/przemowienia/evangelii_

html [dostęp: 31.08.2019].

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Dignitas personae (12.12.2008), https://opoka.org.pl/biblioteka/

W/WR/kongregacje/kdwiary/dignitas_personae_12122008.html [dostęp: 31.08.2019].

Papieska Rada ds. Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia – tłumaczenie polskie,

Katowice 2017.

Dokumenty prawa państwowego

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (1997), http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU

/U/D19970483Lj.pdf [dostęp: 31.08.2019].

Ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania

ciąży z dnia 7.01.1993 roku, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU-

/U/D19930078Lj.pdf [dostęp: 31.08.2019].

Literatura

Bartoszek A. (2005), The Samaritan Paradigm in modern palliative care, „Śląskie Studia Historyczno-

Teologiczne”, 38 numer specjalny, s. 179-189.

Beauchamp T.L., Childress J.F. (1996), Zasady etyki medycznej, tłum. W. Jacórzyński, Warszawa.

Biesaga T. (2006), Elementy etyki lekarskiej, Kraków.

Bołoz W. (2009), Rezygnacja z uporczywej terapii a prawo do życia (8.10.2009) – artykuł zamieszczony

na portalu Medycyna praktyczna dla lekarzy – mp.pl/etyka/kres_zycia [dostęp:

08.2019].

Bołoz W., Höver G. red. (2002), Utylitaryzm w bioetyce. Jego założenia i skutki na przykładzie poglądów

P. Singera, Warszawa.

Brzeziński T. (2002), Etyka lekarska, Warszawa.

Hartman J. (2009), Bioetyka dla lekarzy, Warszawa.

Singer P. (2003), Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, Warszawa.

Singer P. (1997), O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, tłum. A. Alichniewicz, A. Szczęsna,

Warszawa.

Stanisz P., Pawlikowski J., Ordon M. red. (2014), Sprzeciw sumienia w praktyce medycznej – aspekty

etyczne i prawne, Lublin.

Zimowski Z. (2017), Słowo wstępne, w: Papieska Rada ds. Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników

Służby Zdrowia – tłumaczenie