Współczesne konteksty edukacji. Czy pojęcie sensu ma jeszcze sens?
PDF

Słowa kluczowe

modlitwa
wychowanie
dialog
kultura
religia
liturgia
edukacja

Jak cytować

Ciesielski, R. (2020). Współczesne konteksty edukacji. Czy pojęcie sensu ma jeszcze sens?. Teologia I Moralność, 14(2(26), 23–36. https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.02

Abstrakt

Celem tekstu jest wskazanie możliwych przyczyn, które doprowadziły do ​​kryzysu współczesnej edukacji. Zastąpienie dialogu mówieniem a wiedzę wiadomościami doprowadziło do zmiany miejsca nauczyciela i jego roli we współczesnej kulturze i procesie wychowania. Można jednak znaleźć drogi wyjścia z tego kryzysu tak, aby odnowić rolę nauczyciela jako mistrza i nauczyć się wysuwać wiedzę na pierwszy plan tego procesu. Autor znajduje tę drogę w ponownym przemyśleniu zasad edukacji i kultury klasycznej i wczesnochrześcijańskiej.

https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.02
PDF

Bibliografia

Cescon B. (2012), La liturgia nel posmoderno, Vatican 2012.

Ciesielski R.T. (2012), Bal w świątyni: sakralizacja profanum i profanacja sacrum, „Przegląd Religioznawczy” 4, s. 53-64.

Ciesielski R.T. (2014), Oczekiwanie cudu. Subiektywne konteksty doświadczenia rzeczywistości religijnej, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 83-94.

Ciesielski R.T. (2015), Liturgia rzymskokatolicka w kontekście edukacyjnym, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 145-154.

Ciesielski R.T. (2018), Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy katolickiej. Problemy badawcze i propozycje ujęć, Poznań.

Gajewski W., Górka B. red. (2015), Disciplina arcani w chrześcijaństwie, Kraków.

Łucarz S., Kierownictwo duchowe w pierwszych wiekach Kościoła, http://czechowice.jezuici.pl/?p=608 [dostęp: 25.07.2019].

Márai S. (2018), Dziennik 1957-1966, tłum. T. Worowska, Warszawa.

Marianowicz A. (1977), Alicja w Krainie Czarów – adaptacja, Warszawa, na podstawie L. Carroll, 1977, Alicja w Krainie Czarów, tłum. A. Marianowicz, Warszawa.

Milcarek P. (2014), Tezy o edukacji klasycznej dla cywilizacji chrześcijańskiej, „Christianitas” 58, s. 6-14.

Postman N. (2006), Zabawić się na śmierć, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.

Ratzinger J. (2009), Wykłady bawarskie z lat 1963-2004, tłum. A. Czarnocki, Warszawa.

Reventlow H. Graf (2009), History of Biblical Interpretation, vol. 1: From the Old Testament to Origen, Atlanta.

Schaeffl er R. (2007), O języku modlitwy, tłum. G. Sowiński, Kraków.

Sodi M. (2012), Wychowanie do liturgii drogą do właściwego jej przeżywania, opartego na integralnej formacji liturgicznej, w: Wychowanie do liturgii i przez liturgię, red. A. Żądło, Katowice, s. 139-153.

Śnieżyński T. (2008), Filozofi a sensu jako odpowiedź na kryzys metafi zyki. W stronę nowej „filozofi i pierwszej”, „Poznańskie Studia Teo logiczne” 22, s. 215-234.