Abstrakt
Celem tekstu jest wskazanie możliwych przyczyn, które doprowadziły do kryzysu współczesnej edukacji. Zastąpienie dialogu mówieniem a wiedzę wiadomościami doprowadziło do zmiany miejsca nauczyciela i jego roli we współczesnej kulturze i procesie wychowania. Można jednak znaleźć drogi wyjścia z tego kryzysu tak, aby odnowić rolę nauczyciela jako mistrza i nauczyć się wysuwać wiedzę na pierwszy plan tego procesu. Autor znajduje tę drogę w ponownym przemyśleniu zasad edukacji i kultury klasycznej i wczesnochrześcijańskiej.
Bibliografia
Cescon B. (2012), La liturgia nel posmoderno, Vatican 2012.
Ciesielski R.T. (2012), Bal w świątyni: sakralizacja profanum i profanacja sacrum, „Przegląd Religioznawczy” 4, s. 53-64.
Ciesielski R.T. (2014), Oczekiwanie cudu. Subiektywne konteksty doświadczenia rzeczywistości religijnej, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 83-94.
Ciesielski R.T. (2015), Liturgia rzymskokatolicka w kontekście edukacyjnym, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 145-154.
Ciesielski R.T. (2018), Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy katolickiej. Problemy badawcze i propozycje ujęć, Poznań.
Gajewski W., Górka B. red. (2015), Disciplina arcani w chrześcijaństwie, Kraków.
Łucarz S., Kierownictwo duchowe w pierwszych wiekach Kościoła, http://czechowice.jezuici.pl/?p=608 [dostęp: 25.07.2019].
Márai S. (2018), Dziennik 1957-1966, tłum. T. Worowska, Warszawa.
Marianowicz A. (1977), Alicja w Krainie Czarów – adaptacja, Warszawa, na podstawie L. Carroll, 1977, Alicja w Krainie Czarów, tłum. A. Marianowicz, Warszawa.
Milcarek P. (2014), Tezy o edukacji klasycznej dla cywilizacji chrześcijańskiej, „Christianitas” 58, s. 6-14.
Postman N. (2006), Zabawić się na śmierć, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.
Ratzinger J. (2009), Wykłady bawarskie z lat 1963-2004, tłum. A. Czarnocki, Warszawa.
Reventlow H. Graf (2009), History of Biblical Interpretation, vol. 1: From the Old Testament to Origen, Atlanta.
Schaeffl er R. (2007), O języku modlitwy, tłum. G. Sowiński, Kraków.
Sodi M. (2012), Wychowanie do liturgii drogą do właściwego jej przeżywania, opartego na integralnej formacji liturgicznej, w: Wychowanie do liturgii i przez liturgię, red. A. Żądło, Katowice, s. 139-153.
Śnieżyński T. (2008), Filozofi a sensu jako odpowiedź na kryzys metafi zyki. W stronę nowej „filozofi i pierwszej”, „Poznańskie Studia Teo logiczne” 22, s. 215-234.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.