Contemporary education contexts. Does the concept of meaning still make sense?
PDF (Język Polski)

Keywords

education
prayer
manners
dialogue
culture
religion
liturgy

How to Cite

Ciesielski, R. (2020). Contemporary education contexts. Does the concept of meaning still make sense?. Teologia I Moralność, 14(2(26), 23–36. https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.02

Abstract

The aim of the text is to indicate the possible causes that led to the crisis of modern education. Replacing the dialogue with speaking and knowledge with news has led to a change of the teacher's place in contemporary culture and upbringing. However, one can find ways out of this crisis to renew the teacher's role as a master and learn to put knowledge at the forefront of this process. The author finds this path in rethinking the principles of education and classical and early Christian culture.

https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.02
PDF (Język Polski)

References

Cescon B. (2012), La liturgia nel posmoderno, Vatican 2012.

Ciesielski R.T. (2012), Bal w świątyni: sakralizacja profanum i profanacja sacrum, „Przegląd Religioznawczy” 4, s. 53-64.

Ciesielski R.T. (2014), Oczekiwanie cudu. Subiektywne konteksty doświadczenia rzeczywistości religijnej, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 83-94.

Ciesielski R.T. (2015), Liturgia rzymskokatolicka w kontekście edukacyjnym, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 145-154.

Ciesielski R.T. (2018), Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy katolickiej. Problemy badawcze i propozycje ujęć, Poznań.

Gajewski W., Górka B. red. (2015), Disciplina arcani w chrześcijaństwie, Kraków.

Łucarz S., Kierownictwo duchowe w pierwszych wiekach Kościoła, http://czechowice.jezuici.pl/?p=608 [dostęp: 25.07.2019].

Márai S. (2018), Dziennik 1957-1966, tłum. T. Worowska, Warszawa.

Marianowicz A. (1977), Alicja w Krainie Czarów – adaptacja, Warszawa, na podstawie L. Carroll, 1977, Alicja w Krainie Czarów, tłum. A. Marianowicz, Warszawa.

Milcarek P. (2014), Tezy o edukacji klasycznej dla cywilizacji chrześcijańskiej, „Christianitas” 58, s. 6-14.

Postman N. (2006), Zabawić się na śmierć, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.

Ratzinger J. (2009), Wykłady bawarskie z lat 1963-2004, tłum. A. Czarnocki, Warszawa.

Reventlow H. Graf (2009), History of Biblical Interpretation, vol. 1: From the Old Testament to Origen, Atlanta.

Schaeffl er R. (2007), O języku modlitwy, tłum. G. Sowiński, Kraków.

Sodi M. (2012), Wychowanie do liturgii drogą do właściwego jej przeżywania, opartego na integralnej formacji liturgicznej, w: Wychowanie do liturgii i przez liturgię, red. A. Żądło, Katowice, s. 139-153.

Śnieżyński T. (2008), Filozofi a sensu jako odpowiedź na kryzys metafi zyki. W stronę nowej „filozofi i pierwszej”, „Poznańskie Studia Teo logiczne” 22, s. 215-234.