Abstract
The aim of the text is to indicate the possible causes that led to the crisis of modern education. Replacing the dialogue with speaking and knowledge with news has led to a change of the teacher's place in contemporary culture and upbringing. However, one can find ways out of this crisis to renew the teacher's role as a master and learn to put knowledge at the forefront of this process. The author finds this path in rethinking the principles of education and classical and early Christian culture.
References
Cescon B. (2012), La liturgia nel posmoderno, Vatican 2012.
Ciesielski R.T. (2012), Bal w świątyni: sakralizacja profanum i profanacja sacrum, „Przegląd Religioznawczy” 4, s. 53-64.
Ciesielski R.T. (2014), Oczekiwanie cudu. Subiektywne konteksty doświadczenia rzeczywistości religijnej, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 83-94.
Ciesielski R.T. (2015), Liturgia rzymskokatolicka w kontekście edukacyjnym, „Przegląd Religioznawczy” 1, s. 145-154.
Ciesielski R.T. (2018), Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy katolickiej. Problemy badawcze i propozycje ujęć, Poznań.
Gajewski W., Górka B. red. (2015), Disciplina arcani w chrześcijaństwie, Kraków.
Łucarz S., Kierownictwo duchowe w pierwszych wiekach Kościoła, http://czechowice.jezuici.pl/?p=608 [dostęp: 25.07.2019].
Márai S. (2018), Dziennik 1957-1966, tłum. T. Worowska, Warszawa.
Marianowicz A. (1977), Alicja w Krainie Czarów – adaptacja, Warszawa, na podstawie L. Carroll, 1977, Alicja w Krainie Czarów, tłum. A. Marianowicz, Warszawa.
Milcarek P. (2014), Tezy o edukacji klasycznej dla cywilizacji chrześcijańskiej, „Christianitas” 58, s. 6-14.
Postman N. (2006), Zabawić się na śmierć, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.
Ratzinger J. (2009), Wykłady bawarskie z lat 1963-2004, tłum. A. Czarnocki, Warszawa.
Reventlow H. Graf (2009), History of Biblical Interpretation, vol. 1: From the Old Testament to Origen, Atlanta.
Schaeffl er R. (2007), O języku modlitwy, tłum. G. Sowiński, Kraków.
Sodi M. (2012), Wychowanie do liturgii drogą do właściwego jej przeżywania, opartego na integralnej formacji liturgicznej, w: Wychowanie do liturgii i przez liturgię, red. A. Żądło, Katowice, s. 139-153.
Śnieżyński T. (2008), Filozofi a sensu jako odpowiedź na kryzys metafi zyki. W stronę nowej „filozofi i pierwszej”, „Poznańskie Studia Teo logiczne” 22, s. 215-234.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).