Rola katechety w formacji moralnej ucznia
PDF

Słowa kluczowe

Katecheta
katecheza
formacja moralna
zagrożenia
wychowanie.

Jak cytować

Królczyk, M. (2014). Rola katechety w formacji moralnej ucznia. Teologia I Moralność, 9(2(16), 95–113. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.7

Abstrakt

Katecheta współczesny napotyka wiele zagrożeń w swej posłudze. Jego rola w formacji moralnej ucznia jest często mało skuteczna, gdyż nie znajduje wsparcia ze strony rodziny. Dlatego też obok katechetów potrzebni są odpowiedzialni wychowawcy, którzy pomogą kształtować w wychowankach wartości ludzkie i chrześcijańskie. Szkoła wraz z katechetami i wychowawcami, powinna stworzyć klimat sprzyjający chrześcijańskiemu wychowaniu do odpowiedzialności i umiłowania prawdy. Dobrym środkiem w formacji moralnej ucznia stają się także rekolekcje czy dni skupienia połączone z wyjazdem. Są one nie tylko elementem formacji, ale i pomocą w osobistym doświadczeniu spotkania z Panem, Praca Katechety może stać się w ten sposób elementem wychowania do odpowiedzialności i wpływać na poprawną formację sumienia. Byłoby idealnie gdyby wysiłek katechety jedynie wspomagał wychowanie jakie dzieci i młodzież otrzymują w rodzinach, ale na to katecheta ma niestety – niewielki wpływ. Dlatego też dobrze by było aby formację moralną zacząć od rodziców.

https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.7
PDF

Bibliografia

Augustyn św., Początkowe nauczanie religii, w: Pisma katechetyczne, Warszawa 1952.

Augustyn J., Nadużycia seksualne ze strony księży, „Pastores” 2003, 4(21), s. 95-108.

Bołoz W., Etyka seksualna, Podstawy antropologiczne, Warszawa 2003.

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Góralczyk P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa (28.06.2003), w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 2: 1996-2003, Kraków 2006, s. 626-725.

Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.

Kuby G., , Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013.

Królczyk M., Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008.

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.

Lepa A., Telewizja w rodzinie, Częstochowa 2008.

Łabendowicz S., Katecheza jako miejsce aktywizacji uczniów, w: Katecheza w służbie wiary, red. W. Janiga, T. Kocór, Przemyśl 2004, s. 251-282.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2006.

Morciniec P., Posłannictwo nauczycieli, w: Świadek nadziei. Ks. prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, red. A. Derdziuk, Lublin 2008, s. 529-538.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości, Lublin 2001.

Marek Z. Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.

Mastalski J., Syndrom uzależnienia cywilizacyjnego, w: Nauczyciel wobec problemów psychospołecznych ucznia, red. N. Pikuła, Kraków–Częstochowa 2009, s. 7-21.

Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko?, Kraków 2009.

Niewiadomski K., Rola komunikacji niewerbalnej w budowaniu relacji międzyosobowych aspekt teologicznomoralny, Kraków 2013.

Mojek S., Formacja moralna, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 205-209.

Olejnik S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000.

Orzeszyna J., Promocja wartości moralnych we współczesnym świecie, w: Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007, s. 39-56.

Orzeszyna J., Prawo dziecka do rodziny, w: Stawać się chrześcijaninem dziś, red. T. Reroń, Wrocław 2009, s. 119-130.

Panuś T., Jak uczyć religii dzisiaj?, w: Postawy katechetów, red. M. Majewski, Kraków 1996, s. 104-119.

Potulicka E., Edukacja przeciw neoliberalnym „wartościom” i polityce oświatowej. Konferencja dla nauczycieli i dyrektorów szkół, Kraków 2012.

Peeters M.A., Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej. Kluczowe pojęcia, mechanizmy działania, Warszawa 2010.

Peeters M.A., Gender – światowa norma polityczna i kulturowa. Narzędzie rozeznania, Warszawa 2013.

Ratzinger J., Prawda w teologii, Kraków 2005.

Reroń T., Media na usługach moralności chrześcijańskiej, Wrocław 2002.

Skotarczak J.T., Co zrobić, by nie stracić ducha?, w: Katecheta w potrzasku, red. J.T. Skotarczak, Poznań 2010, s. 7-74.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szpet J., Katecheta świadkiem i przyjacielem, „Katecheta” 30(1986).

Staniek E., Pedagogiczne zasady Mistrza z Nazaretu, „Wychowawca” 10(1993).

Wanat Z., W trosce o prawe sumienie, w: Świadek nadziei. Ks. prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, Lublin 2008, s. 243-254.

Wróblewski M., „Przywracajmy nadzieję ubogim” Rola i zadania katechety w perspektywie nowego roku duszpasterskiego, „Katecheta” 1(2006), s. 46-50.

Zwoliński A., W sieci Internetu, „Wychowawca” 2003, nr 6(126), s. 5-10.

Zwoliński A., , Maszyna medialna, „Wychowawca” 2013, nr 7-8(246-247).