Abstrakt
Artykuł dotyczy aspektu moralno-pedagogicznego w ideologii gender. Teoria płci kulturowej promuje się jako nauka opisowa dotycząca kulturowych ról płci, a zarazem jako projekt edukacji równościowej. W związku z tym dokonuje radykalnej krytyki aktualnych propozycji edukacyjnych, wskazując na ich charakter treningu uległości. Artykuł w znacznej części polemizuje z tą krytyką, wskazując na istotne elementy propozycji edukacji genderowej, Jej sednem jest propozycja równości, która dokonuje się kosztem totalnego zakwestionowania i zanegowania tożsamości. Na tym tle przypomniany zostaje - w zarysie - walor równości i tożsamości proponowany w chrześcijańskiej antropologii.Bibliografia
Bortkiewicz P., Historia jednego wykładu, czyli gender zdemaskowany, Warszawa 2014.
Chocimski Z., Trzej heretycy, „Fronda” 26(2005), s. 24-31.
Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku – raport krytyczny, Fundacja Feminoteka Warszawa 2008 s. 5
http://www.feminoteka.pl/downloads/raport_www.pdf [dostęp 10.06.2014].
Grabowska A., Mózg kobiecy, mózg męski, czyli dlaczego jesteśmy różni, http://panorama.pan.pl/s,mozg-kobiecy-mozg-meski-czyli-dlaczego-jestesmy-rozni,97.html [dostęp 10.06.2014].
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/kobieta_31052004.html [dostęp 10.06.2014] nr 6.
http://www.naszawitryna.pl/jedwabne_779.html [dostęp 10.06.2014].
Hunter-Geboy C., Edukacja Bez Tabu. Podręcznik do prowadzenia zajęć z młodzieżą na temat
seksualności i relacji międzyludzkich, Warszawa 2009 http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_bez_tabu_podrecznik.pdf [dostęp 10.06.2014].
Jan Paweł II, List It is with genuine pleasure do Sekretarza Generalnego IV Światowej Konferencji ONZ poświęconej kobiecie, 26 maja 1995 r. , nr 3 http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/onz_kobieta_26051995.html [dostęp 10.06.2014].
J. Reisman, Kinsey’s Attic: The Shocking Story of How One Man’s Sexual Pathology Changed the World, Cumberland House Publishing, [b.m.] 2006.
Kongregacja Do Spraw Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości (1.11.1983), Pallottinum, Poznań 1984, n. 5.
Kozłowska-Rajewicz A., Oświadczenie w sprawie nieprawdziwych interpretacji pojęcia gender. za: http://kuratorium.kielce.pl/file_download/3753/pismo+Pe%C5%82nomocnika+Rz%C4%85du+ds.+R%C3%B3wnego+Traktowania.pdf [dostęp 10.06.2014].
Reisman J. et al., Kinsey, Sex and Fraud: The Indoctrination of a People, Huntington House, Lafayette, LA 1990.
Reisman J., Kinsey: Crimes & Consequences: The Red Queen and the Grand Scheme, The Institute for Media Education, Crestwood, KY 1998.
Ryś M., Wychowanie do życia w rodzinie. Książka dla młodzieży, CMPP-Ped MEN, Warszawa 1999.
Spitzer R.L., The Homosexual Decisions – A Background Paper, “Psychiatric News”, Jan. 16, 1974, s. 11-12.
Środa M., Wstęp. Oświata, reforma, gender, w: A. Dzierzgowska, E. Rutkowska, Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku – raport krytyczny, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008 s. 5 http://www.feminoteka.pl/downloads/raport_www.pdf [dostęp 10.06.2014].
Wołosik A., Edukacja do równości, czy trening uległości?, http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_do_rownosci.pdf [dostęp 10.06.2014].
W rodzinie w Polsce w Europie. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy IV, red. B. Baran, W. Babiński, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000 cyt. za: A. Wołosik, Edukacja do równości, czy trening uległości?, http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_do_rownosci.pdf [dostęp 10.06.2014].
Licencja
Prawa autorskie są zastrzeżone