Abstrakt
Rodzina we współczesnej myśli społecznej jest analizowana w badaniach wielu nauk: psychologii, socjologii, pedagogiki, antropologii. Udział rodziny w procesach tworzenia społeczeństwa i jej rola w publicznej przestrzeni kultury, religii i edukacji jest wciąż aktualnym problemem. Rodzina staje się miejscem powstawania i doświadczania wartości, kultury, relacji i wzorów osobowych. W opracowaniu tym przyjmuje się pojęcie rodziny jako środowiska społecznego, którego kluczową funkcją jest „rodzenie” istot w wielorakim sensie: biologicznym, duchowym, kulturowym, aksjologicznym i społecznym. Refleksja przyjmuje kontekst edukacyjny o roli edukacji rodzinnej we współczesnym i zmieniającym się świecie.Bibliografia
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.
Babik M., Obraz sporu o wizję małżeństwa i rodziny oraz o kształt wychowania prorodzinnego w głównych prądach myślowych przełomu XIX i XX wieku, „Teologia i Moralność” 2012, t. 12, s. 7-36.
Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1995.
Bronfenbrenner U., O roli czynników społecznych w rozwoju osobowości, „Psychologia Wychowawcza” 1970, nr 1, 2, s. 2-3.
Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.
Flandrin J.L., Familles. Parenté, maison, sexualité dans l’ancienne société, Editions du Seuil, Paris 1984.
Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1995, s. 303-308.
Hejnicka-Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1989.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, 4.
Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.
Joas H., Powstawanie wartości, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.
Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty - potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, IMPULS, Kraków 1998.
Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.
Kwieciński Z., Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Wyd. UMK, Toruń 2003.
Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995, 83-85.
Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.
Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego?, „Teologia i Moralność” 2012, t. 11, s. 7-18.
Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Wyd. UMK, Toruń 2003, s. 178-180.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).