The child in a family as in the environment of social ”becoming”.
PDF (Język Polski)

Keywords

family
child
public culture
religion
education
social environment
social group
values

How to Cite

Trzos, P. A. (2014). The child in a family as in the environment of social ”becoming”. Teologia I Moralność, 9(1(15), 119–130. https://doi.org/10.14746/tim.2014.15.1.8

Abstract

The issue of family in a contemporary social thought is analyzed in many sciences: psychology, sociology, pedagogy, anthropology. Family participation in the processes of creating the society and its role in the public culture, religion and education is still a current problem. The family becomes the place of originating and experiencing with values, culture, relationship, and personal models. This study presents the concept of the family as a social environment, that the basic function is ”giving birth" to creatures in many aspects: biological, spiritual, cultural, axiological and social. The reflection of the role of family education in a contemporary and still changing world, is put into the educational context here.

https://doi.org/10.14746/tim.2014.15.1.8
PDF (Język Polski)

References

Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Kraków 1984.

Babik M., Obraz sporu o wizję małżeństwa i rodziny oraz o kształt wychowania prorodzinnego w głównych prądach myślowych przełomu XIX i XX wieku, „Teologia i Moralność” 2012, t. 12, s. 7-36.

Błachnio J.R., Polskie inspiracje i wartości w nauczaniu Jana Pawła II, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1995.

Bronfenbrenner U., O roli czynników społecznych w rozwoju osobowości, „Psychologia Wychowawcza” 1970, nr 1, 2, s. 2-3.

Dyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.

Flandrin J.L., Familles. Parenté, maison, sexualité dans l’ancienne société, Editions du Seuil, Paris 1984.

Harwas-Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki, w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, red. J. Trempała, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1995, s. 303-308.

Hejnicka-Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki, Wyd. WSP, Bydgoszcz 1989.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Seria: Pedagogika wobec współczesności, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Jan Paweł II, Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, 4.

Jan Paweł II, List do Kardynała Sekretarza Stanu Agostino Casaroli, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Jan Paweł II, Przemówienie do członków Papieskiej Rady do spraw Kultury, w: Wiara i kultura, Rzym 1986.

Joas H., Powstawanie wartości, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.

Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty - potrzeba całościowego ujęcia), w: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, IMPULS, Kraków 1998.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 2002.

Kwieciński Z., Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Wyd. UMK, Toruń 2003.

Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Majkowski W., Rodzina miedzy grupą a instytucją, w: Nauki o rodzinie, red. J.A. Kłys, Warszawa 1995, 83-85.

Opozda D., Wychowawcza funkcja rodziców w rozwoju tożsamości młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1.

Pryba A., Rodzina podstawową instytucją i wspólnotą życia społecznego?, „Teologia i Moralność” 2012, t. 11, s. 7-18.

Śliwerski B., Problemy wychowania w procesie globalizacji, w: Edukacja. Kultura. Teologia. Studia ofiarowane Księdzu Profesorowi Jerzemu Bagrowiczowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. K. Konecki, I. Werbiński, Wyd. UMK, Toruń 2003, s. 178-180.