Bogactwo - nędza w nauczaniu papieża Franciszka.
PDF

Słowa kluczowe

bogactwo
konsumpcjonizm
ubóstwo
papież Franciszek
pieniądze
zbawienie

Jak cytować

Drożdż, A. (2013). Bogactwo - nędza w nauczaniu papieża Franciszka. Teologia I Moralność, 8(2(14), 163–180. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.11

Abstrakt

Papież Franciszek preferuje wybór tzw. „opcji fundamentalnej”, co w Jego rozumieniu jest tożsame z wybórem podstawowym. W etyce wychowawczej przyznaje się szczególne znaczenie pewnym decyzjom ludzkim, które są zdolne kształtować całe życie moralne i duchowe człowieka i oddziaływać na szczegółowe wybory i poszczególne czyny. Papież nawiązując do tego sposobu myślenia odwołuje się do Ewangelii miłosierdzia, pragnąc tym samym uwrażliwić wspólnotę Kościołą i ludzi dobrej woli na ubogich i potrzebujących.

 

https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.11
PDF

Bibliografia

Drożdż A., Zasady i konsekwencje naśladowania Jezusa, w: Komisja Duszpasterstwa Ogólnego Episkopatu Polski, Naśladować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2003/2004, Katowice 2003.

Franciszek, Homilia w katedrze w Rio de Janeiro w dniu 27 lipca 2013, nr 1.

Hilaire Y-M., Katolicy nie zawsze brzydzili się pieniędzmi, w: „Communio” 17 (1997).

Jan Paweł II, Encyklika Dives in miseridcoria.

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św, Kalisz 4.06.1997.

Kozyra J., List świętego Jakuba, „Wydawnictwo święty Paweł”, Częstochowa 2011, s. 118-139.

Marx R., Kapitał. Mowa w obronie człowieka, Kraków 2009.

Mirewicz J., Obrońcy Europy, Kraków 2003.

Mirewicz J., Współtwórcy i wychowawcy Europy, Kraków 1982.

Misztal H., Doskonali w miłości świeccy święci i błogosławieni, Lublin 1992.

Nagórny J., Opcja fundamentalna w praktyce życia chrześcijańskiego, w: Veritatis splendor –

przesłanie moralne Kościoła, red. B. Jurczyk, Lublin 1994.

Pernoud R., I santi nel medioevo. Uomini di fede, mistici e sovrani al seivizio della carità, Rizzoli, Milano1986.

Perrot E., Między Bogiem a Mamoną: pieniądz w Piśmie Świętym, w: „Communio” 17 (1997) nr 4.

Perrot E., Między Bogiem a mamoną: pieniądz w Piśmie Świętym, w: Communio” 17 (1997) nr 6.

Ryczan K,. Opcja preferencyjna dla ubogich, w: Kompas dla Kościoła trzeciego tysiąclecia, red. I. Dec, Wrocław 2002.

Serweyniak H. (red), Kościół i pieniądze, Płock 1993.

Seweryniak H., :Solliciludo rei socialis”. Wyzwanie i pierwsze odpowiedzi, w: „Ethos” 2 (1989) nr 6/7.

Smith A., Bogactwo narodów, Warszawa 2009

Św. Ambroży, Mowa 8, Jest ona cytowana przez papieża Pawła VI w encyklice Populorum progressio, nr 23.

Tarnowski K., Na marginesie „Cenlesimms aunus”, w: „Znak” 43 (1991) nr 6.

Tischner J., Myślenie o ethosie społecznym, Znak 25 (1980) nr 3.

Tischner J., Wartości etyczne i ich poznanie, Znak 24 (1972) nr 5.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969

Zięba M., Ewangelia – bogacenie się – przedsiębiorczość, w: H. Seweryniak (red), Kościół i pieniądze, Płockie Wydawnictwo Diecezjalne, Płock 1993.

Zwoliński A., Etyka bogacenia, Kraków 2002.