Abstrakt
Papież Franciszek preferuje wybór tzw. „opcji fundamentalnej”, co w Jego rozumieniu jest tożsame z wybórem podstawowym. W etyce wychowawczej przyznaje się szczególne znaczenie pewnym decyzjom ludzkim, które są zdolne kształtować całe życie moralne i duchowe człowieka i oddziaływać na szczegółowe wybory i poszczególne czyny. Papież nawiązując do tego sposobu myślenia odwołuje się do Ewangelii miłosierdzia, pragnąc tym samym uwrażliwić wspólnotę Kościołą i ludzi dobrej woli na ubogich i potrzebujących.
Bibliografia
Drożdż A., Zasady i konsekwencje naśladowania Jezusa, w: Komisja Duszpasterstwa Ogólnego Episkopatu Polski, Naśladować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2003/2004, Katowice 2003.
Franciszek, Homilia w katedrze w Rio de Janeiro w dniu 27 lipca 2013, nr 1.
Hilaire Y-M., Katolicy nie zawsze brzydzili się pieniędzmi, w: „Communio” 17 (1997).
Jan Paweł II, Encyklika Dives in miseridcoria.
Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św, Kalisz 4.06.1997.
Kozyra J., List świętego Jakuba, „Wydawnictwo święty Paweł”, Częstochowa 2011, s. 118-139.
Marx R., Kapitał. Mowa w obronie człowieka, Kraków 2009.
Mirewicz J., Obrońcy Europy, Kraków 2003.
Mirewicz J., Współtwórcy i wychowawcy Europy, Kraków 1982.
Misztal H., Doskonali w miłości świeccy święci i błogosławieni, Lublin 1992.
Nagórny J., Opcja fundamentalna w praktyce życia chrześcijańskiego, w: Veritatis splendor –
przesłanie moralne Kościoła, red. B. Jurczyk, Lublin 1994.
Pernoud R., I santi nel medioevo. Uomini di fede, mistici e sovrani al seivizio della carità, Rizzoli, Milano1986.
Perrot E., Między Bogiem a Mamoną: pieniądz w Piśmie Świętym, w: „Communio” 17 (1997) nr 4.
Perrot E., Między Bogiem a mamoną: pieniądz w Piśmie Świętym, w: Communio” 17 (1997) nr 6.
Ryczan K,. Opcja preferencyjna dla ubogich, w: Kompas dla Kościoła trzeciego tysiąclecia, red. I. Dec, Wrocław 2002.
Serweyniak H. (red), Kościół i pieniądze, Płock 1993.
Seweryniak H., :Solliciludo rei socialis”. Wyzwanie i pierwsze odpowiedzi, w: „Ethos” 2 (1989) nr 6/7.
Smith A., Bogactwo narodów, Warszawa 2009
Św. Ambroży, Mowa 8, Jest ona cytowana przez papieża Pawła VI w encyklice Populorum progressio, nr 23.
Tarnowski K., Na marginesie „Cenlesimms aunus”, w: „Znak” 43 (1991) nr 6.
Tischner J., Myślenie o ethosie społecznym, Znak 25 (1980) nr 3.
Tischner J., Wartości etyczne i ich poznanie, Znak 24 (1972) nr 5.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969
Zięba M., Ewangelia – bogacenie się – przedsiębiorczość, w: H. Seweryniak (red), Kościół i pieniądze, Płockie Wydawnictwo Diecezjalne, Płock 1993.
Zwoliński A., Etyka bogacenia, Kraków 2002.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).