Eurosieroctwo jako problem społeczno-moralny.
PDF

Słowa kluczowe

sieroctwo
eurosieroctwo
rodzina
dziecko
migracja zarobkowa

Jak cytować

Królczyk, M. (2013). Eurosieroctwo jako problem społeczno-moralny. Teologia I Moralność, 8(2(14), 181–190. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.12

Abstrakt

Sieroctwo niezależnie od przyczyny jego powstania jest zawsze dla dziecka stanem niezwykle trudnym pod względem psychologicznym i społecznym zagrażającym prawidłowemu rozwojowi i kształtowaniu się tożsamości. Eurosieroctwo stanowi problem w wymiarze społecznym ze względu na jego zakres, różnorodne formy występowania, trudności zapobiegania i rozpoznawania sytuacji, które je powodują oraz możliwości kompensacji.

Nieobecność choćby jednego z rodziców utrudnia proces wychowawczy. Rozłąka może być przyczyną depresji, braku poczucia bezpieczeństwa, zaburzeń zachowania, które z czasem się pogłębiają. Bliskość fizyczna to niezbędny element budowania więzi z dzieckiem. Rodzice choćby jak bardzo się starali, to rozmowy telefoniczne czy video rozmowy przez Internet nie zastąpią kontaktu z dzieckiem na żywo. Czułość, rozmowy, dotyk, przytulanie to czynności niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka. Warto przypomnieć, że żadne pieniądze nie są w stanie zrekompensować dziecku braku rodzica wtedy, gdy jest mu najbardziej potrzebny, gdy kształtuje się jego osobowość i psychika. Dlatego ważne jest uczulanie rodziców na zło, jakie mogą wyrządzić swoim dzieciom, wyjeżdżając za granicę. Trzeba podkreślić, iż dziecko ma prawo do wychowania. Prawo to może być najlepiej urzeczywistniane wtedy, gdy matka nie podejmuje pracy poza domem, lecz zajmuje się wychowaniem. Dzieci, by mogły rozwijać się jako osoby odpowiedzialne, dojrzałe moralnie i religijnie, by mogły być zrównoważone psychicznie, potrzebują miłości oraz uczucia matczynego i ojcowskiego. Ważnym zadaniem Szkoły i Kościoła jest trwać przy rodzinie, wspomagać ją i umacniać w hierarchii wartości młodych ludzi.

Dobra szkoła - to przede wszystkim mądra szkoła, której zadaniem jest ukazanie młodym ludziom jak być człowiekiem naprawdę. Szkoła wymaga inwestycji i poświęcenia dla młodego człowieka. Dlatego właśnie w dzisiejszym świecie, w którym człowieczeństwo ulega destrukcji, Jezus potrzebuje swoich ludzi. Każdy  z nas winien przemyśleć czy ważniejszy jest pieniądz czy człowiek. Kiedyś Pedagog z Nazaretu zapyta: Co zrobiłeś aby oni byli wartościowymi ludźmi?
https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.12
PDF

Bibliografia

Adamczyk E., Wychowanie dzieci w rodzinach samotnych matek, Lublin 1988.

Chmura M., Sobieszek M., Małżeństwo i rodzina w sytuacji rozłąki i powodu migracji zarobkowej, w: Wartość i dobro rodziny, red. J. Jęczeń, M.Z. Stepulak, Lublin 2011.

Cudak H., Zaspokojenie potrzeb psychicznych w rodzinie, a sieroctwo duchowe dzieci, w: Sieroctwo społeczne, przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania w aktualnej rzeczywistości kraju, red. T. Sołtysiak, Włocławek 1998.

Czeredrecka B., Potrzeby psychiczne sierot społecznych, Warszawa 1998.

Góralczyk P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Kalbach A., Wyjazdu zarobkowe jako pośredni skutek bezrobocia - wyzwaniem dla Kościoła na Śląsku Opolskim, [w:] Wyjazdy zarobkowe szansa czy zagrożenie? Perspektywa społeczno-moralna, red. K. Glombik, P. Morciniec, Opole 2005.

Królczyk M., Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008.

Królczyk M., Wychowanie do czystości integralnym elementem wychowania seksualnego, w: Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, red. K. Glombik, Opole 2010.

Marek E., Emigracja zarobkowa Polaków po akcesji do Unii Europejskiej, „Polityka społeczna”, (2008) nr 11-12.

Olearczyk T.E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007.

Rada Szkół Katolickich, Przekazywanie wiary Chrześcijańskiej w szkole, której fundamentem jest Jezus Chrystus - Odkupiciel Człowieka. Wybór tekstów z nauczania Soboru Watykańskiego II oraz nauczania Papieży - bł. Jana Pawła II i Benedykta XVI - dla potrzeb formacyjnych oraz edukacyjnych nauczycieli, dyrektorów i rodziców szkół katolickich, Warszawa 2012.

Stepulak M.Z., Zagrożenia osobowego rozwoju człowieka w systemie rodzinnym w warunkach wejścia Polski do Unii Europejskiej,w: Rodzina Europejska, red. J. Koperek, Lublin 2011.

Strzęp D., Badania przeprowadzone wśród rodziców i dzieci w Szkole Podstawowej w Morawczynie w 2009 r., dotyczące migracji zarobkowej rodziców.

Szymborska A., Sieroctwo społeczne, Warszawa 1969.

Winnicka E., Eurosieroty - raport, „Polityka”, (2007) nr 46.

Witczak J., Ojcostwo bez tajemnic, Warszawa 1987.