Abstrakt
Celem tekstu jest zaprezentowanie szeregu kontrowersji, które miały miejsce z okazji publikacji encykliki Humanae vitae przez Pawła VI. Najpierw, przez ukazanie tła historycznego, zostały przedstawione przyczyny tak trudnej recepcji papieskiego dokumentu. W dalszej części opisano kulisy samego promulgowania encykliki przez papieża. Następnie, ukazano sprzeciw duchowieństwa, teologów i laikatu względem treści dokumentu, a także przytoczono przykłady pozytywnego odbioru Humanae vitae. Autor ukazuje również obecne trudności w przyjęciu orędzia encykliki oraz podkreśla jej niezmienną aktualność.
Bibliografia
Bartkowicz W. (2008), Próba oceny dyskusji wokół «Humanae vitae», „Teologia i Moralność” 3, s. 7-17.
Benedykt XVI (2009), Encyklika Caritas in veritate.
Franciszek (2016), Adhortacja Amoris laetitia.
Górny G. (2015), Atak na Pawła VI, „Pastores” 66(1), s. 133-139.
Jones E.M. (2013), Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław.
Kuby G. (2013), Globalna rewolucja seksualna, Kraków.
Kupczak J. (2015), «Znak, któremu sprzeciwiać się będą» (Łk 2,34). O proroczym znaczeniu encykliki Humanae vitae, „Warszawskie Studia Teologiczne” 28(3), s. 36-64.
Laun A. (1998), Trzydzieści lat po Humanae vitae, „Ethos” 43(3), s. 365-371.
Laun A. (2008), «Humanae vitae» – niepotrzebny ciężar czy źródło miłości?, „Ethos” 84(4), s. 142-
Malthus Th.R. (2007), Prawo ludności, Warszawa.
Noonan J.Th. (1965), Contraception: A History of Its Treatment by the Catholic Theologians and
Canonists, Massachusetts: Harvard University Press Cambridge.
Paweł VI (1968a), Przemówienie podczas audiencji generalnej 31 lipca 1968 roku.
Paweł VI (1968b), Przemówienie w Papieskim Seminarium Lombardzkim w Rzymie 7 grudnia 1968 roku.
Paweł VI (1968), Encyklika Humanae vitae.
Paweł VI (1971), Przemówienie podczas audiencji generalnej 4 sierpnia 1971 roku.
Pius XI (1930), Encyklika Casti connubii.
Rahner K. (1969), Na marginesie encykliki «Humanae vitae», „Więź” 129(1), s. 35-53.
Ratzinger J. (1978), Homilia w monachijskiej Liebfrauenhirche, w: J. Szymik (2016), Theologia Benedicta, t. 3, Katowice, s. 336.
Smith J.E. (1991), Humanae Vitae. A Generation Later, Washington, D.C..
Sobór Watykański II (1965), Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym «Gaudium et spes». W rocznicę ogłoszenia encykliki «Humanae vitae». Rozmowa z Księdzem Profesorem Tadeuszem Styczniem, (2003), „Ethos” 63-64(3-4), s. 507-509.
Weigel G. (2000), Świadek nadziei, Kraków.
Wojtyła K. i in. (1969), Memoriał Krakowski oraz wprowadzenie do Humanae vitae, w: Analecta Cracoviensia 1969, red. Karol Wojtyła, Kraków, s. 194-371.
Wróbel J. (2008), Czy obronimy katolicką naukę o moralności małżeńskiej? Refl eksje nad aktualnością przesłania encykliki «Humanae vitae» w czterdziestą rocznicę jej ogłoszenia, „Teologia i Moralność” 4, s. 81-105.
De.wikipedia.org. 2018. Thomas Robert Malthus, https://de.wikipedia.org/wiki/Thomas_Robert_Malthus [dostęp: 26.02.2018].
Idziemy (2015), Austria: kard. Schönborn broni swoich tez, odrzuconych przez Synod, http://www.idziemy.pl/kosciol/kard-schoenborn-broni-tez-odrzuconych-przez-synod/ [dostęp: 28.05.2020].
Paweł VI i in. (1969), Encyklika Humanae vitae oraz komentarz teologów moralistów środowiska krakowskiego pod kierunkiem Karola kardynała Wojtyły, http://kodr.pl/wp-content/uploads/2017/03/humanae_vitae.pdf [dostęp: 26.02.2018].
Population Council (2020), Timeline, https://www.popcouncil.org/about/timeline [dostęp: 28.05.2020].
Tabor M. (2018), Konferencja w Lambeth. Co wydarzyło się w roku 1930?, http://npr.pl/index.php/content/view/277/ [dostęp: 25.02.2018].
Wiśniewska K. (2008), Kościół spiera się o antykoncepcję, https://wyborcza.pl/1,75399,5770016,Kosciol_spiera_sie_o_antykoncepcje.html [dostęp: 28.05.2020].
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.