Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Od University Lifelong Learning (ULLL) do Lifelong Learning Universities (LLLU)
PDF

Słowa kluczowe

funkcje uniwersytetów
uczenie się przez całe życie
przeobrażenia pracy
postęp technologiczny
gospodarka cyfrowa
rewolucja edukacyjna
nowa rzeczywistość edukacyjna

Jak cytować

Solarczyk - Ambroziak, E. (2021). Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Od University Lifelong Learning (ULLL) do Lifelong Learning Universities (LLLU). Teologia I Moralność, 16(1(29), 43–59. https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.3

Abstrakt

Artykuł ukazuje zmiany zachodzące na uniwersytetach, ujmowane na tle przeobrażeń współczesnego świata, takich jak: zmiany w obszarze pracy, kształtowanie się gospodarki cyfrowej i dynamicznie następujące zmiany technologiczne, które uzasadniają konieczność uczenia się przez całe życie. Nowe  technologie zrewolucjonizowały sposób, w jaki ludzie  pracują i uczą się, dostosowując swoje kompetencje do nowych wyzwań, co oznacza zmianę rzeczywistości edukacyjnej. Nurt tych przeobrażeń określany bywa rewolucją edukacyjną, wpisaną w fenomen globalnej kultury edukacyjnej. W kontekście sygnalizowanych przemian ukazana jest znacząca rola uniwersytetów, transferujących dogmat kreatywności ze swej misji badawczej do edukacyjnej i omówione są jawiące się w tym obszarze trendy, ze szczególnym uwzględnieniem roli uniwersytetów jako ośrodków edukacji ustawicznej. Zmiany te ujęte  zostały jako proces – od University Lifelong Learning (ULLL) do Lifelong Learning Universities (LLLU).

https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.3
PDF

Bibliografia

Altbach, Filip. Reisberg, Liz and Rumley, Laura. 2009. Trends in Global Higher Education. Tracking an Academic Revolution. UNESCO.

Alheit, Peter. 2009. Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja. 2009 nr 4 (48).

Aoun, Joseph. E. 2017. Robot-proof higher education in the age of artifi cial inntelligence. Cambridge: The MIT Press.

Baum, Sandy, Pender, Matea and Welch, Meredith. 2016. The Benefi ts of Higher Education for Individuals and Society. Trends in Higher Education Series, The College Board. Brzeziński, Jerzy M. 2004. O osobliwościach uniwersyteckiego kształcenia. W: Wiesław Ambrozik, Kazimierz Przyszczypkowski, red. Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Red. Wiesław Ambrozik, Kazimierz Przyszczypkowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Brzeziński, Jerzy M. 2017. O psychologii, nauce i uniwersytecie, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych. De Viron, Francoise and Davis, Pat. 2015. From University Lifelong Learning to Lifelong Learning Universities: Developing and Implementing Eff ective Strategies. W: The Role of Higher Education in promoting Lifelong Learning, edited by Jin Yang, Chripa Schneller, Stephen Roche. 40-60. Hamburg:UNESCO Institute for Lifelong Learning.

Engaging in Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies. 2011. Edited by Hanne Smidt and Andree Sursock. Brussels: EUA Publication.

Gola, Wojciech i Jędrzejczak, Helena Anna i Michalik, Sebastian. 2020. Uczenie się przez całe życie w szkołach wyższych. Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji nieformalnej i uczenia się nieformalnego jako przykład realizacji idei lifelong learning. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Griffi n, Colin. 2001. From education policy to lifelong learning strategies. W: The age of learning. Education and the knowledge society, edited by Peter Jarvis. London: Kogan Page. Karta Uniwersytetów Europejskich w sprawie uczenia się przez całe życie. 2008. Bruksela. www. eua.be

Konkluzja Rady w sprawie społecznego wymiaru szkolnictwa wyższego. 2013. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C168/02.

Horn, Michael B. Laxton, Amber and Lifshits Yury. 2016. 10 Trends Ahead for Continuing Education. Entangled Solutions.

Luksha, Pavel. Cubista, Joshua. Laszlo, Alexander. Popovich, Mila and Ninenko, Ivan. 2018. Global Education Futures Report: Educational Ecosystems For Societal Transformation: Global Education Futures.

Melosik, Zbyszko. 2009. Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków: Impuls.

Misja, wizje i cele strategiczne szkolnictwa wyższego Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy. 2009. Ernst & Young, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Morgan-Klein, Brenda and Osborne, Michael. 2007. The Concepts and Practices of Lifelong Learning. London and New York: Routlege.

Moyle, Kathryn. 2015. Global trends in higher education policies. www.research.acer.edu.au/

Osborne, Michael, Rimmer, Russel and Houston, Muir. M. 2015. Adult Access to Higher Education an International Overview. In The Role of Higher Education in Promoting Lifelong Learning,

edited by Jin Yang, Chripa Schneller and Stephen Roche. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning.

Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 r. Część II, Misja społeczna uniwersytetu w XXI wieku. 2015. Dokument opracowany przez Zespół pod kierownictwem ks. prof. Andrzeja Szostaka, KRASP, Warszawa.

Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2020 roku. Część III, Diagnoza szkolnictwa wyższego. 2015. red. Jarosław Górniak, KRASP. Warszawa.

Solarczyk-Ambrozik, Ewa. 2018. Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań i zmieniający się krajobraz rzeczywistości. Studia Edukacyjne, nr 51, 23-39.

Solarczyk-Ambrozik, Ewa. 2020. Przeobrażenia pracy i zmiany wzorów przebiegu karier a globalna kultura edukacyjna – kompetencyjny wymiar planowania karier edukacyjno-zawodowych. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. Ewa Solarczyk-Ambrozik, Monika Christoph, Renata Konieczna, 17-31. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Solarczyk-Ambrozik, Ewa. 2020. Rynek pracy w gospodarce cyfrowej – nowe wyzwania edukacyjne. W: Jednostka. Edukacja. Organizacja. red. Stefan M. Kwiatkowski, Magdalena Piorunek. 174-188, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe APS.