Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie analizy badawczej, zawierającej wyniki badań nad funkcjonowaniem rodzin migranckich w kontekście codziennego doświadczania rozłąki i świątecznej bliskości. Dla jak najpełniejszego scharakteryzowania kultury codziennej i świątecznej istotne było dla mnie przedstawienie zachowań obecnych w rodzinach migranckich, obiektów symbolicznych oraz specyficznych zwyczajów związanych ze świętami. Uzyskane wnioski są wynikiem szczegółowej i bardzo wymagającej analizy ogromnego materiału badawczego, który uzyskałam podczas wielogodzinnych wywiadów z członkami rodzin migracyjnych – rodzicami migrantami, rodzicami przebywającymi w Polsce z dziećmi, dziećmi pozostającymi w kraju pochodzenia oraz krewnymi, którzy z różnych powodów częściowo przejęli obowiązki rodzica-migranta. Celem artykułu jest ukazanie sposobu postrzegania okresu świąt religijnych, które są również świętami rodzinnymi. Ważne było dla mnie znaczenie, jakie religii i świętom nadawali sami respondenci. Podczas wywiadów pojawiło się wiele emocjonalnych wypowiedzi narratorów.
Bibliografia
Allport, Gordon. 1976. The individual and his religion. A psychological interpretation. New York: Macmillan.
Baniak, Józef. 2021. „Socjologiczne ujęcie zjawiska religii, religijności, duchowości i nowej duchowości”. Konteksty Społeczne, 2(18): 54-110. DOI: https://doi.org/10.17951/ks.2021.9.2.54-110
Beck, Ulrich i Elisabeth Beck-Gernsheim. 2013. Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bella Leslie. 1992. The Christmas imperative: Leisure, family, and women’s work. Halifax, Nova Scotia: Fernwood Publishing.
Ciesielski, Remigiusz T. 2021. „Oblicza prywatyzacji religijności w czasie pandemii”. Przegląd Religioznawczy, 2(280): 143-160.
Doiczman-Łoboda, Natasza. 2022. Granice rozłąki. Doświadczenia biograficzne młodzieży z rodzin migracyjnych. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych.
Dyczewski, Leon. 2012. „Święto i jego kulturotwórcza rola”. Kultura i Społeczeństwo, 4: 3-24.
Dyczewski, Leon i Dariusz Wadowski. 1998. Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Giddens, Anthony. 2014. Europa. Burzliwy i potężny kontynent. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, Anthony. 2012. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goodman, Norman. 2001. Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Jacher, Władysław. 1973. „Emila Durkheima koncepcja religii jako czynnika integracji społecznej”. Studia Philosophiae Christianae, 9/2: 43-62.
Kołodziejczak, Sebastian. 2014. „Problemowy wymiar emigracyjnej tymczasowości”. Studia migracyjne – przegląd polonijny, 2: 25-40.
Kuczkowski, Stanisław. 1991. Psychologia religii. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego w Krakowie.
Olearczyk, Teresa Ewa. 2008. Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Oliwa-Ciesielska, Monika. 2021. „Milczenie jako strategia komunikacyjna ludzi w kulturze ubóstwa”. Teologia i Moralność, 16, 1(29), 75-91. DOI: https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.5
Piwowarski, Władysław. 1996. Socjologia religii. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Piwowarski, Władysław. 1983. „Socjologia rytuału religijnego. Zarys problematyki”. Roczniki Nauk Społecznych, XI, 1: 5-84.
Podemski, Krzysztof. 2010. „Migranci powrotni jako powracający do domu”. W: Migracje Polaków w Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku. Analiza psychologiczno-pedagogiczna, red. Halina Grzymała-Moszczyńska, Anna Kwiatkowska i Joanna Roszak. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Slany, Katarzyna, Magdalena Ślusarczyk i Paula Pustułka. 2017. Polskie rodziny transnarodowe: dzieci, rodzice, instytucje i więzi z krajem. Kraków-Warszawa: opracowanie przygotowane na zlecenie Komitetu Badań nad Migracjami Polskiej Akademii Nauk.
Stark, Rodney i Charles Y. Glock. 1998. „Wymiary zaangażowania religijnego”. W: Socjologia religii. Antologia tekstów, red. Władysław Piwowarski, 182-187. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Taranowicz, Iwona. 2021. „Tradycja i zmiana – rytuały bożonarodzeniowe i ich znaczenie dla młodych polskich rodzin”. W: Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne, red. Katarzyna Andrejuk, Izabela Grabowska, Marta Olcoń-Kubicka i Iwona Taranowicz, 267-284. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN. DOI: https://doi.org/10.37240/9788376831985.12
Zapotoczky, Klaus. 1998. „O znaczeniu świąt dla życia rodzinnego”. W: Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, red. Leon Dyczewski i Dariusz Wadowski, 59-73. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
CBOS. 2021. Boże Narodzenie 2021, nr 163/2021, opracował Jonathan Scovil.
CBOS. 2022. Wielki Post i Wielkanoc 2022, nr 53/2022, opracował Jonathan Scovil.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Natasza Doiczman-Łoboda

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.